Gast
Hallo fotogemeenschap,
ik heb een probleem bij het ontwikkelen van mijn zwart-witdiafilm van Foma.
Ik weet niet waar het aan ligt, maar mijn dia’s zijn gewoonweg te donker.
Ik gebruik momenteel de variant van Ilford, geloof ik, met een bleekbad (kaliumpermanganaat + zwavelzuur) en een klaringsbad (natriumdis...)
Ik hoop dat ik de herbelichting goed heb gedaan: vijf minuten vanaf 30 cm afstand met een lamp van 100 W.
Misschien kunnen jullie me helpen.
Met vriendelijke groet, Chris
rherz
Hallo Chris,
als de dia’s allemaal te donker zijn, laat ze dan langer voorontwikkelen. Als je netjes hebt belicht volgens de lichtmeter of grijskaart en de 20 °C aanhoudt, moet zo'n 12 min. bij 30 sec. continu en 15 sec. kantelritme volstaan (met Fomadon LQR, of Eukobrom 1 + 9 + 3 g/l natriumthiosulfaat).
De bleektijd kan echter zonder problemen worden verlengd tot 7 minuten. Je herkent onvoldoende bleking aan de filmrand – die moet helder zijn.
Als er onvoldoende dubbele belichting is, zijn er lichte plekken in de schaduwen, die meestal worden begrensd door iets donkerdere delen. (Mijn probleem!!!) Hoe heb je dubbel belicht? Onder water of daarbuiten, lichtbron – post gewoon alles.
Ik hoop dat dit helpt.
Met vriendelijke groeten
Robert
Chris
Ik heb de film op de gebruikelijke manier belicht; ik denk dat mijn lichtmeters, de Canon EOS 30, gewoon goed werken. Ik heb daarbij geen experimenten uitgevoerd.
De eerste ontwikkeling vond plaats in Fomadon LQR, tien minuten lang met een interval van 30 seconden, waarna ik de bak om de drie seconden kantelde. Ik heb echter gemerkt dat de ontwikkelaar sinds februari 2003 is verlopen. Kan dat gevolgen hebben? Ik heb hem droog en uit de zon bewaard.
Ik heb de bleking volgens de instructies op vijf minuten ingesteld.
De drager lijkt, zeker in het begin, niet zo helder te zijn als ik had gehoopt.
Volgens de beschrijving zijn de stamoplossingen lang houdbaar. Het bleekbad zelf heb ik een uur van tevoren gemengd.
Ik heb onder water belicht, met een lichte beweging, zodat er geen schaduwen van de spoel konden ontstaan.
Hartelijk dank, Chris
rherz
Hallo Chris,
als ik altijd de ingebouwde belichtingsmeter zou gebruiken, zouden de meeste van mijn foto’s onderbelicht zijn – dus dat zou eigenlijk geen optie moeten zijn.
De ontwikkelaar wordt na verloop van tijd steeds geler als hij eenmaal is geopend; zolang hij er niet uitziet als helder appelsap, zou dat geen probleem moeten zijn – dat hij al over de datum is, maakt helemaal niets uit.
Bij het bleekbad is eigenlijk alleen het oplossen van het kaliumpermanganaat tijdkritisch – dat duurt zo'n twee uur. Let er ook op dat je het bezinksel op de bodem niet in de voorraadfles laat komen. Daarin zitten soms kleine bruine deeltjes (een of andere mangaanverbinding – onoplosbaar in water), die anders later in de filmlaag blijven hangen. Maak je bleekbad gewoon als laatste aan, dan is het gegarandeerd vers! En beweeg het bleekbad continu, d.w.z. de kantelbeweging mag niet langer dan 2 sec. duren en dan volgt meteen de volgende. Dat houdt je onderarm fit ;-)
Probeer eens 12 minuten voorontwikkeling, 7 minuten bleken en 6 minuten klaren en bekijk de resultaten – je hebt nu immers aanwijzingen voor correctie – en als het niet lukt, post dan gewoon opnieuw
Met vriendelijke groeten
Robert