Gast
Wie heeft de 820c al eens ontwikkeld in R09, Negafin of UltrafinSF?
Met welke tijden, temperaturen en bewegingen?
Groeten, Matthias
Gast
Hallo Matthias (ben jij een van de M’s die ook actief zijn op het Phototec-forum? Dan ken je mijn gegevens al...)!
Over de door jou genoemde ontwikkelaars kan ik niets zeggen, maar ik heb onlangs geëxperimenteerd met RODINAL (dus een R09-achtige ontwikkelaar) en Emofin (voor andere Tetenal-ontwikkelaars hebben ze op hun homepage een pdf-download met een gegevensblad):
Maco IR820c, 120 middenformaat, roodfilter nr. 29 (factor 8, dus +3 stops), 's ochtends, heldere lucht met zon, belichting geschat volgens de 'Sunny16-regel' met een veronderstelde gevoeligheid van 32 ASA (dat levert dan diafragma 16 op bij 1/30, met filterfactor 8/+3 stops dus ca. diafragma 8 bij 1/15); Belichtingsreeksen gemaakt met +1 en -1 diafragma, 15 minuten ontwikkeld in RODINAL 1+75: de ontwikkeltijd was waarschijnlijk te kort, de randen zijn iets onderontwikkeld – ik schat dat het 20 minuten hadden moeten zijn; bovendien is de film 2 tot 3 stops onderbelicht, de +1 stop-negatieven zijn met een harde gradatie waarschijnlijk nog net af te drukken (ik heb alleen de negatieven, door tijdgebrek kom ik momenteel niet in de donkere kamer); de gevoeligheid zou waarschijnlijk eerder op 8 ASA (bij filterfactor 3 dus 1 ASA effectief) moeten worden ingesteld.
De negatieven die met dezelfde gegevens zijn belicht en in Emofin (bad 1 7,5 min, bad 2 10 min, 30 sec. kantelen) zijn ontwikkeld, zijn iets beter – misschien had men bad 1 iets moeten verlengen (voor sterkere lichten), maar de +1 stop-negatieven zouden goed moeten kunnen worden afgedrukt; hier ga ik binnenkort een poging wagen met belichting bij 16 ASA (factor 8 -> 2 ASA effectief) en ontwikkeling 9 + 9 minuten in Emofin.