JohnSaves
Hallo,
ik heb per ongeluk een Bergger BRF400+ ondergaan aan een belichting op ISO 100.
?
Nu de vraag: hoe ontwikkel ik de film om nog het maximale aan scherpte en contrast eruit te halen?
Als ontwikkelaar heb ik de keuze uit Kodak D76, Adox RODINAL en Adox ATOMAL. Het liefst zou ik in ATOMAL / D76 ontwikkelen.?
?
?
Voor de film worden bij standaardbelichting (20 °C) de volgende tijden aangegeven:
?
D76 (1+1) 11 min?
RODINAL (1+ 50) 13 min?
ATOMAL ?
?
Welke tijden zouden jullie aanbevelen?
?
Groeten,
Johannes
ThomasPauly
Om het risico te beperken, zou ik slechts één stop teruggaan. Als ik de vuistregel voor het pushen (per stop met een factor 1,3 verlengen) omdraai, krijg ik bijvoorbeeld voor D-76 1+1 11 min / 1,3, d.w.z. ca. 8,5 min. De negatieven zijn dan weliswaar nog steeds één stop overbelicht, maar dat valt bij negatieffilms binnen de tolerantie. In de uiteindelijke vergroting zal de kwaliteitsvermindering waarschijnlijk gering zijn; hooguit de scherpte zou enigszins kunnen hebben geleden door de overmatige belichting en de daarmee gepaard gaande hogere lichtverstrooiing in de emulsie. Maar daar valt door het terugtrekken toch niets aan te veranderen.
?
Groeten
?
tepe
JohnSaves
Oké, bedankt – dan ga ik dat maar eens proberen...
JohnSaves
Het wordt allemaal nog spannender :-)
?
Ik dacht dat de film op ISO 100 was belicht, omdat mijn Leica, als de DX-code niet leesbaar is, automatisch op ISO 100 belicht.
?
Aangezien de filmcassette weliswaar geen DX-code heeft, maar volledig wit is, is er waarschijnlijk toch een verkeerde DX-waarde uitgelezen. Helemaal wit = ISO 5000.
Dit werd ook in de zoeker weergegeven, maar ik dacht dat het een foutmelding was.
Dat betekent nu:
De film hoeft niet van ISO 400 naar ISO 100 te worden verlaagd, maar naar ISO 5000 te worden verhoogd...
Morte
Als je dat getal vervolgens door twee deelt en vermenigvuldigt met de datum van de volgende maansverduistering, kun je daar misschien buitenaardse wezens in herkennen.
MirkoBoeddecker
ISO 5000?
€
Het DX-systeem werkt niet op basis van kleuren, maar op basis van contact (blank metaal versus lak).
€
Controleer dat nog eens. Als je de foto duidelijk boven 800 ASA hebt belicht, kun je geen bruikbare resultaten meer verwachten.