rherz
Hallo,
Ik moet even mijn frustratie van me afschrijven.
Ofwel heb ik bij mijn zwart-witdia’s lichte plekken in de schaduwen, omdat er te weinig licht was bij de tweede belichting – dat gebeurt als het geheel onder water plaatsvindt. En dat ondanks een halogeenbouwspot van 150 watt gedurende 5 minuten aan elke kant.
Of de emulsie wordt bij het opnieuw oprollen na de vrijhangende belichting bij de contactpunten met de spoel afgeschraapt en verspreidt zich dan over de hele film. Spoelen na het opnieuw oprollen heeft niets geholpen.
De dia's die ik heb bekeken zien er erg goed uit, d.w.z. de chemicaliën, belichtingstijden en beweging lijken in orde te zijn.
Heeft iemand een goed idee – bij voorkeur zou ik de film graag in de spiraal willen laten zitten.
Met vriendelijke groeten
Robert
Gast
Hallo Robert,
Ik kom net uit de donkere kamer. Ik heb vandaag mijn allereerste FomaPan 100R ontwikkeld. Ik heb ze natuurlijk nog niet op de projector bekeken, maar ze zien er zo al heel goed uit. Relatief warm, sommige lijken weliswaar een klein beetje te donker, maar niet allemaal...
Tijden voor de chemicaliën, precies volgens de instructies van Foma.
Wat betreft de dubbele belichting:
Ik heb de hele spiraal (kunststof, Jobo) uit de tank gehaald en in een waterbad gelegd en vervolgens met een gloeilamp (60 W) op ongeveer 10 cm boven de spiraal 7 1/2 minuten aan elke kant belicht.
Geen garantie op succes, maar bij mij is het in ieder geval heel goed gelukt. Maar morgen, als de film droog en ingelijst is, ga ik er goed naar kijken. Ik zal het resultaat dan hier nog eens posten en zo snel mogelijk scans op internet zetten.
Veel succes,
Alex
Gast
Hallo allemaal,
zoals beloofd, hier zijn de scans:
www.cocodiablo.de/SW.htm
Groeten,
Alex
Gast
Hallo Alex,
Ik heb de foto's uit de dierentuin bekeken.
Heb je de scans in een fotobewerkingsprogramma een beetje ingekleurd (bruin)? Ik zie namelijk niet alleen grijstinten.
Groeten,
Roland
Gast
Hallo Roland,
nee, ik heb de foto’s alleen maar ingescand; ik heb ze niet ingekleurd, bijgesneden of iets dergelijks...
Ik heb ze ingescand met een Canon FS 2710, met het programma XSane.
Groeten
Alex
Chris
Mijn dia's hebben ook een lichte bruine tint, zonder dat ik er iets aan heb gedaan. Helaas.
Als je ernaar kijkt, zien ze er op zich best mooi uit, net een beetje verouderd, maar ik heb nog geen echt zuivere grijsschakering ontdekt... Komt dat misschien door het bleekbad? En wat doet het spoelbad daarna eigenlijk?
rherz
Hallo,
het zuiveringsbad verwijdert het bruinrood (mangaan-of-zoiets) dat tijdens het bleken ontstaat. Als de dia’s nog bruin zijn, verleng je gewoon de zuiveringstijd – bij mij was dat ongeveer een minuut korter dan de bleektijd. Als de dia’s te licht zijn, verkort je de eerste ontwikkelingsduur iets.
Groeten,
Robert
cfb_de
Hallo Robert,
dat "mangaan-wat-ook-al-weer" is bruinsteen, oftewel mangaandioxide. Het ontstaat als reactieproduct van het kaliumpermanganaat in het bleekbad.
Nog een fijn weekend,
Franz
kessler
Hallo,
het spoelbad verwijdert het tijdens het bleken ontstane bruin (mangaan-of-zo). Als de dia’s nog bruin zijn, verleng je gewoon de spoeltijd – bij mij was dat ongeveer een minuut korter dan de bleektijd. Als de dia’s te licht zijn, verkort je de eerste ontwikkelingsduur iets.
Groeten
Robert
Hallo,
wie wat meer durf heeft, kan misschien beter weer een dichromaatbad gebruiken om te bleken, daarna ZEER GOED uitspoelen (>5 min) en een gewoon zuiveringsbad gebruiken (natriumsulfiet of Na-pyrosulfiet). De drager is dan echt helder en het beeld zonder kleurzweem!
De dichromaatoplossing mag natuurlijk niet in het afvalwater terechtkomen en elk huidcontact moet worden vermeden, aangezien het spul kankerverwekkend is
Met vriendelijke groeten
Martin
cfb_de
Hallo Martin,
Het is niet alleen belangrijk om huidcontact met dichromaat-ontwikkelaars zoveel mogelijk te vermijden, maar nog belangrijker is dat je tijdens het aanmaken geen stof inademt.
Met vriendelijke groeten,
Franz
rherz
Hallo jullie twee,
voor zover ik weet is het gebruik van dichromaat inmiddels verboden – dus die tip is niet echt nuttig.
Het probleem is inmiddels opgelost – de zwart-witdia's waren eigenlijk alleen bedoeld om in zwart-wit te kunnen fotograferen zonder dat ik een donkere kamer nodig had. Dat doet nu een filmscanner en ik heb geen gedoe meer met het ontwikkelen (en de filmkeuze is ineens enorm groot).
Groeten,
Robert
cfb_de
Hallo Robert,
Commercieel gebruik is in bepaalde sectoren (bijv. de automobielindustrie) verboden. Voor dichromaten geldt in de particuliere sector, mits men over de nodige deskundigheid beschikt, geen enkele beperking, en in de commerciële sector, waar ze zijn toegestaan, gelden de gebruikelijke voorschriften. De farmaceutische industrie gebruikt ook vandaag de dag nog steeds chroomzuuranhydride en dichromaten op grote schaal.
En ik geef zelfs de voorkeur aan een dichromaat-bleekbad boven dat kaliumpermanganaatgedoe, waarbij je nooit weet hoe goed de oplossing nog is en de activiteit veel meer pH-afhankelijk is. Ik kan echter ook dichromaten kopen en weet hoe ik ze moet hanteren en afvoeren.
Franz
rherz
Hallo Franz,
dan is het voor mij en waarschijnlijk voor de meesten toch illegaal – vanwege een gebrek aan deskundigheid. ;-)
Zelfs als het wel mocht, zou ik de veiligere oplossing verkiezen – het beste chemisch afval is het afval dat helemaal niet ontstaat – en als het dan toch moet, dan het onschadelijkere spul.
Met vriendelijke groeten
Robert
cfb_de
Hallo Robert,
die vakkennis kun je opdoen :-) Bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel, aan de volksuniversiteit of, zoals in mijn geval, via een studie scheikunde.
Als ik fotografie echter bekijk tegen de achtergrond van "levensgevaarlijk, milieuvervuilend afval", dan zou je er eigenlijk beter vanaf kunnen blijven en het bij de asfaltplaten van Niepce houden. De meeste ontwikkelaars (behalve de vitamine C-soepen) bestaan uit sulfiet, basische stoffen in welke vorm dan ook en teratogene/mutagene/carcinogene en kankerverwekkende stoffen. Als ik een bange schijterd was, zou ik dat niet op mijn vingers gieten en alleen nog maar in volledige bescherming in de donkere kamer staan.
Maar als ik de oude meester St. Ansel zie, dan ziet het verhaal er anders uit. *Hij* heeft zeker eindeloos zitten rommelen en heeft de dood van veel goede fotografen meegemaakt: op bijbelse leeftijd.
Wat chemicaliën betreft, ben ik daarom van mening dat je moet weten wat je doet en dienovereenkomstig de juiste veiligheidsmaatregelen moet nemen. En dan is de oplossing met de lagere giftigheid al snel ook degene met de meest complexe afvalverwerking. Bijvoorbeeld: bruin steen is weliswaar minder giftig dan chromaten, maar wordt door amateurs meestal onbehandeld via het toilet afgevoerd. Chromaten brengen ze echter zelf naar de afvalverwerkingswagen. Bruin steen in het toilet is biologisch gezien zeker niet zonder, terwijl chroomafval in de afvalverwerkingswagen niet zo snel in het milieu terechtkomt.
Franz
Gast
Nou, ik kan me alleen maar aansluiten bij wat Alex zegt – ik heb met deze instellingen heel goede resultaten behaald.
Heeft iemand al ervaring met een langere klaringstijd om bruine waas op dia's te voorkomen?
Kan je in theorie te lang klaren?