Gast
Hallo,
aangezien Roman me al heeft afgeraden om de APX 400 te pushen, wilde ik even vragen welke "optimale push-combinaties" jullie aanbevelen tot minimaal 1600 ASA en hoger.
Helaas heb ik alleen 35 mm-film, dus ik hecht veel waarde aan een fijne korrel en toch een hoge scherpte.
Volgens mijn ervaringen tot nu toe werken HP5 en ID 11 (1+0) best goed. Maar zijn er ook andere en misschien nog veel betere combinaties?
Zouden jullie mij misschien film/ontwikkelaar/verdunning/temperatuur/tijd kunnen noemen die ook goed werken?
Dat zou geweldig zijn!
pepe
Roman
Hallo!
Ik ben het weer...
Heb je de thread hieronder over zeer lichtgevoelige films al gelezen? Daar staat al heel wat in...
Bij KB zul je in deze gevoeligheidsklasse waarschijnlijk geen echt fijne korrel vinden.
HP5+ is van de 400'ers zeker de film die het best gepusht kan worden, en met Microphen (Stock of 1+1) gaat 800 ISO helemaal zonder problemen, vanaf 1600 wordt dan langzaam het vrij steile contrast (-> geblokkeerde lichten) een probleem. Calbe A49 zou voor fijne korrel bij het pushen best geschikt moeten zijn, maar dan heb je weer de contrastproblemen... Ik ben net begonnen met experimenteren met HP5 in Tetenal Emofin; de randscherpte lijdt daar weliswaar minimaal onder, maar de contrasten zijn zeer evenwichtig en de korrel is ook niet extreem grof (ik heb er echter pas mee gewerkt in MF, niet in KB).
Verder kan ik je echt aanraden om eens de Fuji Neopan 1600 te proberen; die heeft in werkelijkheid weliswaar maar 800 ISO, is bij 1600 dus al een stop gepusht, maar heeft voor deze gevoeligheidsklasse een vrij fijne korrel en een zeer mooie grijswaardekarakteristiek (vooral bij portretten); Bezüglich ontwikkeltijden: ik neem altijd de tijden van www.digitaltruth.com als uitgangspunt en pas die vervolgens, indien nodig, aan mijn behoeften aan!
Roman