Gast
Hallo allemaal,
Ik wilde de Efke 25 eens uitproberen.
Mijn standaardontwikkelaar is ID 11 in een verdunning van 1+1.
Ik ontwikkel alles in de rotatie.
Kan iemand mij een tip geven over de ontwikkeltijd bij 20 °C?
Oh ja, de Efke is gewoon belicht op 25 ASA.
Alvast bedankt.
Groeten
Georg
rhf
Hallo Georg
De Effke reageert erg gevoelig en heeft een zeer steile curve.
Ik heb geen concrete gegevens, maar ik denk dat je hiermee niet veel succes zult hebben. Ik zou de ID eerst sterk verdunnen, bijvoorbeeld 1+3, en met de hand ontwikkelen, hooguit in een 1-minuut-bad. Ik denk dat de tijden in de ID aanzienlijk onder de 5 minuten zullen liggen als je hem in 1+1 roteert, dan heb je helemaal geen speelruimte meer. Door de langere tijden kunnen ook de schaduwen zich beter ontwikkelen, en gevoeligheid heb je bij deze film nu niet te verspillen :-))
Veel succes
Gast
Hallo Georg,
een kleine tip voor het ontwikkelen: gebruik vooral geen schraper, want de Efke 25 krijgt al krassen of loslaatplekken als je er maar goed naar kijkt...
Groeten, Peter
Gast
Georg,
Ik heb dit weekend KB 25 in de rotatie (langzaamste stand, 20 graden) bij 1+2 in A49: 9 minuten gebruikt en de film was behoorlijk goed belicht en nog niet te steil, met een fantastisch fijne korrel.
Eigenlijk staat er in onze tabel 7 minuten. Ik ga daarom volgende week nog een "tegenproef" doen.
Ik trek de film altijd af en gebruik ook geen beschermlaag. Ik heb nog nooit krassen of loslatingen gehad, maar sommige mensen lijken daar wel problemen mee te hebben. Daarom is het echt beter om een beschermlaag toe te voegen en de eerste keer voorzichtig te zijn.
Groeten
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
"Ik schraap altijd wat weg en gebruik ook geen verharder. Ik heb nog nooit krasjes of loslatingen gehad, maar sommige mensen lijken er wel last van te hebben."
Loslatingen heb ik tot nu toe alleen meegemaakt bij de belichte start van de film en bij een echt slecht behandeld negatief. Dat laatste was sterk onderbelicht (ik dacht dat ik XP2 in de ADOX had geladen) en werd door mij gemarteld met Amaloco C20, een chroomversterker op basis van kaliumdichromaat. Een stukje emulsie van 2x2 mm loste los van de lucht.
Bij normale behandeling heb ik geen enkele moeilijkheid ondervonden, ook zonder verharder. De literfles staat nog grotendeels vol op de plank.
Ik veeg alleen nog maar met mijn vingers af, nadat ik het laatste bad een dunnetje bevochtigingsmiddelbad (Mirasol met de helft van de aanbeveling van de fabrikant, met gefilterd kraanwater (uit de Brita-filter. Heel belangrijk en aan te raden, ook voor koffie en thee!))
Na echt jarenlange verkalking heb ik nu al sinds een goed dozijn films geen enkele moeilijkheid meer.
"Daarom echt beter verharder toevoegen"
Maar dan ook navenig langer spoelen.
"en de eerste keer voorzichtig zijn."
Precies. #-)