rhf
Hallo, heeft iemand ervaring met de Kb 25 in RODINAL?
Udo Raffay vermeldt in zijn verzameling fotografische recepten dat hij de film in een verdunning van 1+250 heeft ontwikkeld en dat de film erg helder en vooral erg evenwichtig is. Heeft iemand al ervaring opgedaan met deze toch wel erg sterke verdunning?
De Effke heeft veruit de steilste emu die ik ken en is erg moeilijk "plat te krijgen". Ik gebruik de A 49 in een verdunning van 1+3! bij 12 minuten en 24 graden en ben daar eigenlijk ook tevreden mee, maar hij moet wel heel nauwkeurig worden belicht en ontwikkeld. Dat doe ik echter graag, omdat ik de film erg mooi vind.
De enige ontwikkelaar die absoluut stressvrij werkt bij de Effke en vooral bij de Technical Pan is naar mijn mening de Gigabit KB-ontwikkelaar; 80 ASA is bij beide films ruim haalbaar en dat bij N
Gast
Ik heb de efke25 (35 mm) ontwikkeld met RODINAL 1+100 (schudden, 8 min., Agfa Rhytmus: de eerste minuut continu, daarna om de halve minuut één keer, 10 ml RODINAL per film). Let op: de fixeertijd is vrij kort. Bepaal daarom vooraf met het filmlipje de klaringstijd: zoals al vaak beschreven is de fixeertijd dan het dubbele van de klaringstijd. De roze verkleuring van de negatieven verdwijnt als je deze, bij voorkeur in de beschermhoes, in de zon legt.
Veel succes.
Groeten, Otto Beyer!