Gast
Hoi,
Volgens de Fotoimpex-catalogus is de Tetenal-goudtoner bedoeld voor warme tinten (vergelijkbaar met het Nelson-recept?). Zijn er ook kant-en-klare toners die vergelijkbaar zijn met de Ansco 231- of Dupont 6T-recepten, dus voor blauwtinten op warm ontwikkelde papieren of lith-prints?
Groeten
Martin
Gast
De Tetenal-goudtoner zorgt alleen voor een roodachtige tint bij gebruik van zwavelzilver, dus na eerdere zwavel- (of sepia-)toning. Voor koele tot blauwzwarte tinten moet de afdruk zo warm mogelijk worden ontwikkeld.
Hoe warmer, hoe meer de goudtoner kan bloeien.
Gast
Hallo meneer Moersch,
Allereerst bedankt voor de bevestiging. Na de eerste pogingen ben ik echter nog steeds op zoek:
Warme afdruk (Fomatone MG/RC in sepia): wordt blauw (nou ja, eerder met een paarse tint), maar ik had meer kleur verwacht. Het resultaat ligt qua toon nog dicht bij een ontwikkeling met Classic Ploykalt in Blue/Finisher, maar geeft al een "wazige" indruk door de overbelichting/onderontwikkeling (voor de warme afdruk), hoewel de toner het contrast verhoogt/de zwarttinten versterkt.
Lith (Fomatone MG/RC in 1+15), oorspronkelijk vetbruin, beweegt zich alleen in de richting van neutraal (zonder de voor selenium typische omweg via blauwviolet) en blijft daar dan hangen.
Heb ik op deze manier überhaupt een kans om een duidelijke blauwtint te bereiken? Natuurlijk subtieler dan met een inktachtige blauwtoner, en archiefvast, of is dit gewoon de verkeerde manier?
Groeten
Martin Pistor
Gast
Hallo meneer Pistor,
met de Fomatone (of ook wel Polywarmton) en goudtoner kun je prachtige blauwtinten creëren. Het kost echter behoorlijk wat moeite; het is een heel gedoe totdat je de juiste methode hebt gevonden.
Twee, drie jaar geleden heb ik dat vaker gedaan (Polychrome) en ergens zouden er nog aantekeningen te vinden moeten zijn over hoe dit zonder speciale ontwikkelaar werkt.
Er is ook een mogelijkheid om blauwe tinten te creëren met Viradon!
Lith is geen slechte keuze, maar de blauwe tint komt beter tot zijn recht bij een tweebads-lith-opstelling. Bovendien zou u dan zuivere, diepe schaduwen krijgen zonder troebelheid.
Misschien lukt het ook met lith-print+Sepia. Vanwege de grote hoeveelheid licht voor de lith-print moet de Sepia sterk worden verdund, 1+50 tot 1+150. Een toevoeging van ammoniumchloride zou kunnen helpen, maar dat heb ik met de Sepia nog niet geprobeerd. Dan gaat het echter ook snel richting paars.
Als u dit wilt proberen, kan ik u enkele voorbeelden met "instructies" mailen.
Groeten
wm
Gast
Hallo meneer Moersch,
Ik had al het ergste vermoed, maar ik ben niet voor niets afgestapt van de veelbesproken "digitale donkere kamer".
Ik ben dan ook zeer geïnteresseerd in uw instructies (graag naar m.pistor@gmx.de).
Daarmee zou ik het palet van rood/bruin (test additief F moet nog gebeuren) naar blauw redelijk compleet hebben, vooral als tegenpool zwart/blauw voor de blauw/witte cyanotypes. (Puur logisch zou bruin/wit ontbreken, maar in die richting kom je met sterk verdunde lith-print, en niet alles wat logisch is, is ook zo, toch?)
Groeten
Martin Pistor
Gast
Hallo meneer Pistor,
Een voorbeeld van lith-print (1+15) en Sepia (1+300) + goudtoning is vandaag te zien op www.photoportale.de Galerie/Bilddiskussion, maar niet op Fomatone. De combinatie zou waarschijnlijk intenser blauw uitvallen.
Groeten
wm
Gast
Hoi,
hier zijn dan mijn eerste ervaringen:
Moersch heeft gelijk: Lith plus goudtoner geeft blauw, maar wel heel subtiel, en na een half uur in de toner een diep roodbruine Lith.
Ik denk dat ik niet meer helemaal objectief ben; na al dat geknoei moet ik het resultaat wel mooi vinden, maar ik ga het in ieder geval nog een keer doen.
Ik sla het over om het geheel op het web te publiceren, de Nuances die hier naar voren komen, verpest je met automatische kleurcorrectie bij het scannen, of door het scherm op een andere kleur in te stellen.
Allereerst bedankt voor de tip,
Groeten
Martin Pistor
Gast
>Na al dat gedoe moet ik het resultaat toch wel mooi vinden
Ik denk er net zo over: is de tint subtiel? Of eerder noch vis noch vlees?
De intensiteit van de blauwtint hangt natuurlijk ook af van het papier. Met Oriental ontstaat een diepblauw, dat overigens nog intenser wordt na een korte voorontwikkeling in selenium.
Andere mogelijkheid: ijzerblauwtoners
Met de kant-en-klare toners en ook met de bekende recepten verpest je onder bepaalde omstandigheden de moeizaam bewerkte (BARYT)afdruk, omdat er uiterlijk bij de derde toningsbeurt blauw neerslaat en zich in het papiervilt en op de gelatine nestelt. Dit kun je voorkomen, evenals het vervagen van de blauwtint bij het uitspoelen van de geelheid. Het onderwerp is te complex om hier te behandelen. Neem bij interesse contact op.
Gast
Misschien moet ik Oriental eens proberen, want het lijkt momenteel overal spotgoedkoop te zijn. Tot nu toe heb ik Baryt vermeden, omdat de RC-afdrukken na het spoelen vrijwel klaar zijn. Even afdrogen en klaar.
Voor de rest: absoluut blauw, maar heel erg subtiel/elegant. Door de lith-print ook niet zo vaag als bij de warmtoonafdrukken.
Blauwtonen zien er daarentegen uit als een omgevallen inktpot.
Groeten
Martin Pistor