Gast
Hoi,
Ik heb onlangs vol trots mijn eerste filmrolletje (PL100) met Emofin ontwikkeld, en ik heb inderdaad mooie, gelijkmatige negatieven gekregen. Een prachtige "volle" lucht met heldere wolken, zonder dat de voorgrond vervaagt, en dat bij fel zonlicht.
Helaas hebben alle foto's een "trede", alsof het korte moment tussen het vullen (het blik staat rechtop en 1 liter is niet genoeg om het helemaal te vullen) en het erop doen van het deksel en het rollen al een verschil maakt.
Is dit spul echt zo kritisch? Wordt het beter bij "rollend" vullen?
Wat jammer, het "compensatie-effect" is verder de moeite zeker waard.
Groeten
Martin
Gast
Je kunt dit vermoeden eenvoudig controleren door de werkwijze te volgen die Kodak voor sommige films aanbeveelt. Giet eerst de ontwikkelaar in het blik, plaats vervolgens de spiraal met het buisje en sluit het deksel. Dat zou sneller moeten gaan, maar het moet wel in het donker gebeuren. Begin daarna meteen met de beweging die voor de gebruikte ontwikkelaar wordt voorgeschreven. Veel succes.
Groeten, Otto Beyer!
Gast
Ik ontwikkel heel veel filmrolletjes met Emofin, zowel gekanteld (3 sec.) als opgerold.
Ik heb een keer een fout gemaakt met een vloeibaar concentraatontwikkelaar: ik had te weinig aangemaakt, waardoor de spiraal niet helemaal in de ontwikkelaar lag.
Emmofin is eigenlijk een absoluut niet-kritische ontwikkelaar.
Eigenlijk zou je met 1 liter Emofin alle blikken voor twee kleinbeeld- of één rolfilmspiraal volledig moeten kunnen vullen.
Als dat bij jou niet het geval is, zou ik het deze keer eens met rollen proberen.
PS: De Efke- of Maco-films kun je het beste vooraf spoelen.
Groeten
Matthias
Gast
Probeer het eens met voorverwarmers,
Ik ontwikkel ook vrij vaak vlakfilms in blikken en heb dit effect gezien bij een Kindermand-blik (systeem zonder asbuis) zonder voorverwarming.
Ik vermoed dat er zich op de natte film niet zo snel een afzettingsstrook kan vormen en dat de ontwikkelaar beter in de emulsie doordringt.
Met vriendelijke groet
Matthias