Gast
Hallo,
Ik ben net het assortiment van Calbe aan het bekijken... F/impex schrijft over de N113: "Hoogste capaciteit en beste levensduur in de open schaal of in de machine."
Tot nu toe ging ik er altijd vanuit dat de producten/recepten en hun benamingen bij de partner-/opvolgersbedrijven hetzelfde waren, dus Agfa=Ansco (Amerikaanse distributie van Agfa voor en na de oorlog)=ORWO=Calbe. Voorbeeld R09, A300.
Onlangs heb ik een recept voor Ansco 113 in het Developing Cookbook doorgenomen. Anchell schrijft hierover, net als bij andere Amidol-ontwikkelaars: "Deze ontwikkelaar oxideert snel, net als de meeste amido-formules, en moet daarom vlak voor gebruik worden gemengd". (p. 138, formule #51).
Wat nu? Wat zijn jullie ervaringen?
Mirko, ik hoop in april eens bij jullie in de winkel langs te kunnen komen. Om me voor het komende jaar in te slaan... ;-)
Bedankt!
MirkoBoeddecker
Roman,
AMIDOL 113 is iets heel anders dan N113. N113 is een krachtige, normaalzwarte positiefontwikkelaar met een uitstekende houdbaarheid van wel enkele weken in een open bak. Vrijwel ongeëvenaard.
AMIDOL-ontwikkelaars zijn heel speciale formules voor liefhebbers. Wij verkopen een Amidol-set van Moersch. Een prachtige ontwikkelaar voor fijne afdrukken met een uitstekend contrastcompenserend vermogen.
Op www.moersch-photochemie.de staat meer informatie over Amidol – er staat ook iets in onze catalogus.
Het is toeval dat ze allebei 113 heten!
Groeten
Mirko
Gast
Hallo,
Is de N113-ontwikkelaar vergelijkbaar met de Agfa NEUTOL?
Groeten,
Jelke
Gast
De N113 gaat echt eeuwig mee – meestal is hij op voordat hij helemaal op is. Ik maak altijd 10 liter aan en daar doe ik dan makkelijk een half tot een jaar mee, en ik gebruik nog steeds poeder uit de DDR-productie...
Gast
N113 is niet hetzelfde als NEUTOL.
Neutol is een vloeibare ontwikkelaar met een aanzienlijk kortere levensduur en naar mijn mening ook een iets lagere DMAX.
Maar we moeten eerlijk blijven. Vloeibaar kan niet zo goed zijn als poeder.
Het oorspronkelijke recept voor N113 was volgens mij Refinal (als ik dat nu niet verwar met het oorspronkelijke recept voor A03-filmontwikkelaar...).
Als het geen Refinal was, dan was het wel de AGFA-poederontwikkelaar voor positiefmateriaal voor machines uit dezelfde tijd.
Groeten
Mirko
FOTOIMPEX
Fotowerkstatt
Hallo,
Ik ben net het assortiment van Calbe aan het bekijken... F/impex schrijft over de N113: "Hoogste capaciteit en beste levensduur in de open schaal of in de machine."
Tot nu toe ging ik er altijd vanuit dat de producten/recepten en hun benamingen bij de partner-/opvolgersbedrijven hetzelfde waren, dus Agfa=Ansco (Amerikaanse distributie van Agfa voor en na de oorlog)=ORWO=Calbe. Voorbeeld R09, A300.
Onlangs heb ik een recept voor Ansco 113 in het Developing Cookbook doorgenomen. Anchell schrijft hierover, net als bij andere Amidol-ontwikkelaars: "Deze ontwikkelaar oxideert snel, zoals de meeste amido-formules, en moet daarom vlak voor gebruik worden gemengd." (p. 138, formule #51).
Wat nu? Wat zijn jullie ervaringen?
Mirko, ik hoop in april eens bij jullie in de winkel langs te kunnen gaan. Om me voor het komende jaar in te slaan... ;-)
Bedankt!
Hallo Roman,
als je interesse hebt, kan ik je enkele recepten voor de oude Orwo-ontwikkelaars sturen. Ik heb een receptenboek van ORWO voor alle Orwo-producten.
Groeten, Claudia
Gast
Hallo daar!
De N staat voor NEUTOL. Er zijn of waren echter heel veel ontwikkelaars met "NEUTOL" in de naam, zowel in vloeibare vorm als in poedervorm.
De andere letters: A staat voor ATOMAL bij de A49 -- de andere A's niet! --, F voor Final, M-H voor Metol-hydrochinon-oplossing, B voor Blautol, R voor RODINAL, ...
Bij Ansco zijn de nummers anders. Bovendien moet men voorzichtig zijn met Agfa-literatuur die ouder is dan uit de jaren '30, omdat daar ook andere nummers werden gebruikt.
Groeten
Alex
Urnes
Hallo,
Nog even terugkomend op de houdbaarheid van de N113. Ik heb bij mij thuis nog een fles van 5 liter gevonden die ik, omdat ik altijd alles van een etiket voorzie, in april 2002 had aangemaakt. Ik vond het gewoon zonde om dat spul zomaar weg te gooien, dus heb ik het meegenomen naar mijn cursus om te kijken of het nog in orde was. Voor contacten heb ik sowieso niet per se dat laatste beetje maximale zwartheid nodig. Ik was enorm verrast hoe goed de N113 werkte. En het zwart was ook echt zwart, en dat ook nog eens binnen de voorgeschreven tijd van 2 minuten.
Groeten, Sven.
micha
Jullie lijken er allemaal echt helemaal weg van te zijn. Dan ga ik het ook maar eens proberen. Ik hoop dan wat meer zwart in de Classic Vario-papiertjes te kunnen toveren. Met gloednieuwe Agfa NEUTOL wordt het gewoon nog steeds niet zo zwart als ik zou willen.
Micha
Gast
Claudia,
Natuurlijk, stuur die scans maar door – als het geen moeite kost! :-)
Micha, de N113 gaat goed samen met mijn resterende voorraad Fortespeed Polygrade, wat vrij dicht in de buurt van het Classic-spul zou moeten komen. Een heel koele, diepzwarte beeldtoon. Mooi, echt waar.
Ik ga de N113 voortaan alleen gebruiken; mijn voorraden NEUTOL Plus en Amaloco Bromax 2002 raken langzaam op en worden niet aangevuld. De jerrycan van 10 liter is gewoon te handig.
Groeten, Roman
mcbastian
Nou, ik gebruik alleen nog maar de N113.
Die staat zo’n maand in een bakje van 40x60 cm en werkt daarna alsof er niets aan de hand is...
Als je hem in een jerrycan giet en ervoor zorgt dat die tot de rand gevuld is, gaat hij ook wel 6-9 maanden mee zonder te morren.
De jerrycan moet wel op een donkere en koele plek staan :-)
De N113 is naar mijn mening echt een aanrader.
Groeten, Sebastian
cfb_de
Hallo Sebastian,
Een houdbaarheid van 6-9 maanden in een jerrycan is niets bijzonders. Mijn Eukobrom haalt dat ook makkelijk. Die staat in een jerrycan van 5 liter onder beschermgas in de kelder. De andere jerrycan is even oud, in gebruik, en werkt nog steeds (ook onder beschermgas/in de kelder bewaard).
Als er genoeg sulfiet in de sausen zit (blijkbaar bij beide het geval) en je niet meteen in paniek raakt bij een lichte honingkleur, dan zijn zulke standaard papierontwikkelaars blijkbaar heel lang houdbaar.
Waarom ik meteen 10 liter heb gemaakt? Nou ja. Ten eerste heb ik ooit geleerd dat Eukobrom lang houdbaar is (daarom gebruik ik het nog steeds). Ten tweede heb ik zo altijd genoeg als ik het nodig heb en hoef ik niet eerst een nieuwe batch te maken of pas dan te merken dat ik het niet meer heb.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo,
Is de contrastweergave na een lange stilstandperiode nog steeds vergelijkbaar met die van vers aangemaakte ontwikkelaar?
Lesna
cfb_de
Hallo Lesna,
Volgens mijn ervaring (ik heb het nu over Eukobrom!) wel. Op twee voorwaarden: er wordt papier met een vaste gradatie gebruikt en dit wordt *volledig ontwikkeld*.
Pas vlak voor het einde, als de badvloeistof echt al donkergeel is, wordt het zachter.
Met vriendelijke groeten,
Franz