Gast
Hallo,
Ik wil – in eerste instantie nog niet zo vaak – zwart-witvergrotingen maken. De ontwikkelbakjes vind ik echter toch iets te duur. Is er een goedkoop alternatief, bijvoorbeeld bij de bouwmarkt of een huishoudwinkel? Of zijn die dan niet geschikt voor de chemicaliën?
Kan men in plaats van een DuKa-lamp deze gekleurde gloeilampen gebruiken, die bijvoorbeeld rood branden?
Hartelijk dank?
fotohuisrovo
Hallo Tobias,
Als ontwikkelschalen te duur zijn, wordt het inderdaad lastig. Een tweedehands papiertrommel voor kleurontwikkeling is misschien nog goedkoper en dan heb je ook geen rode dux-verlichting meer nodig.
Je moet de trommel alleen na elke afdruk spoelen en drogen.
Met vriendelijke groeten,
Fotohuis RoVo
Robert Vonk
Gast
Hallo Tobias,
nog even iets over de Duka-lamp: de roodgekleurde gloeilampen uit de feestafdeling van de bouwmarkt zijn niet geschikt. Je hebt een echte Duka-gloeilamp nodig. En als je die bestelt, moeten er ook twee schalen bij zitten. Een rolbak is zelfs tweedehands duurder en bij andere bakjes heb je meestal een probleem: een gladde bodem, waardoor het papier erin blijft plakken.
Laboratoriumbakjes zijn af en toe ook op eBay te vinden voor vrij weinig geld.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Tobias
Als je maar heel af en toe zwart-witvergrotingen nodig hebt, raad ik je aan om zwart-witfilms van Kodak of Ilford te gebruiken, die in het C41-proces in een groot laboratorium worden ontwikkeld.
Deze resultaten zullen zeker niet "fineprint-achtig" zijn, maar dat zullen je
DuKa-resultaten zeker ook niet zijn als je niet regelmatig in je eigen lab werkt met degelijke (niet superdure) hulpmiddelen.
Ik denk dat we dit allemaal wel eens hebben meegemaakt: als je er niet vol voor gaat...
kun je het beter laten.
Ik wil je niet onnodig frustreren, maar als ontwikkelbakjes en een DuKa-lamp al
financieel een probleem voor je vormen (wat begrijpelijk kan zijn!!!), hoe wil je
dat dan voor elkaar krijgen met de chemicaliën en vooral met het papier? Naar mijn ervaring
zijn de bakjes en de lamp het goedkoopste aan de hele zaak...
groeten
michael
Gast
Hallo Tobias,
Vergeet die feestlamp maar meteen. Er zijn rode lampen van Philips (en er waren er ook van Osram) die je kunt gebruiken. Ze staan in de catalogus van Mirko, voor ongeveer 9 euro.
Wat betreft de bakjes:
Ik heb voor mijn tweede lab in mijn studentenflat (in stijl met een Sovjet UPA510 koffervergroter ;-) een kleine verzameling reservebakjes aangeschaft – ga naar Aldi, Lidl, Norma, koop 3 tot 4 pakjes kant-en-klare lasagne en eet die op. De lasagne zit in aluminium bakjes die je na gebruik kunt weggooien. De buitenverpakking is echter interessanter, namelijk een stevige, dichte plastic bak met een foliedeksel – ongeveer 18x24 cm oppervlakte.
Met 13x18 cm zou je een liter oplossing moeten kunnen gebruiken. En vervang ze regelmatig door nieuwe bakjes, ze gaan niet bijzonder lang mee.
Goedkoop? Nou ja, ongeveer 3 euro per bakje. Maar inclusief 1 kg heerlijke lasagne – dat spul is verbazingwekkend lekker. ;-)
Mirko, je had die UPA's ooit op de website gepubliceerd – heb je enig idee wie die heeft gemaakt? Ik heb het spoor van de fabrikant kunnen volgen tot bij een munitiefabrikant in Tula, ten zuidoosten van Moskou, maar die geven via e-mail geen commentaar op hun producten.
Zelfs de Industar96U-lens draagt geen vermelding van de fabrikant. :-(
Maar de basisconstructie lijkt sterk op een Contax-vergroter uit 1946, voordat de kisten naar Kiev gingen.
Interesseert me alleen als gebruiker en verzamelaar. :-)
Groeten, Roman