Gast
Hoi,
ik ga er maar vanuit dat de door de fabrikanten opgegeven opbrengsten zijn afgestemd op 135- of 120-film. Dat heeft altijd goed gewerkt.
Mijn vraag is: hoeveel vellen 4x5" of 13x18 cm komen overeen met één filmrolletje??? Of beter gezegd: hoeveel kan ik bijvoorbeeld met een flesje Neofin Blau ontwikkelen?
Trouwens, voor hoeveel film is hoeveel RODINAL voldoende??? Aangezien grootformaatmateriaal altijd goed in veel vloeistof te verwerken is, en een verdunning van 1:100 qua contrast ook niet slecht is, begin je langzaam te twijfelen: 10 ml is goed voor een liter, daar passen dan bijvoorbeeld tot 24 4x5-films in (4 Jobo-blikken vol gedraaid, elk 1/4 liter), maar op een gegeven moment wordt het toch wel homeopathisch, of niet?
Bij voorbaat hartelijk dank
Martin
Gast
Tja Martin,
daar heb je een probleem aangekaart dat weer eens alleen door uitproberen kan worden opgelost.
Een 135-film omrekenen naar vierkante meter belicht oppervlak is nog wel eenvoudig (je eerste vraag): 0,032832 m² belicht oppervlak.
Een negatief van 9x12 cm heeft een oppervlakte van 0,0108 m² ((9x12)/10.000), dus ongeveer 1/3 van een KB-film.
Maar als je de RODINAL sterk verdunt en zo veel vloeistof creëert, is de verhouding tussen ontwikkelende stof en te ontwikkelen oppervlakte al snel niet meer voldoende. Je kunt er zeker geen 24 vellen 4x5" zwart mee krijgen.
De ontwikkelaar zal bij 10 ml actieve stof ergens na het 5e vel het begeven en alle 5 of meer films zijn dan verloren.
Ik zou sowieso nooit meer dan 5 vellen tegelijk ontwikkelen, behalve in onverdunde stamoplossing A49 of D76. Het risico om alle opnames te verpesten staat in geen verhouding tot de 2 cent voor de R09 (= RODINAL). Bovendien kun je dan geen gerichte contrastregeling toepassen.
Neofin Blau is natuurlijk een duur goedje. Het loont misschien de moeite om een paar vellen proef-vlakfilms op te offeren om je tank met je favoriete verdunning te testen.
Neem het liefst films die echt zwart zijn, zodat je aan de veilige kant zit. Haal ze één voor één in dezelfde tijd door en meet op de densitometer vanaf wanneer het eerste vel geen maximale zwartheid meer krijgt.
Vergeet echter niet om eerst de verlengingsfactor te testen als je later 10 vellen tegelijk in de bus hebt!!
Groeten
Mirko
www.fotoimpex.de
Gast
Hoi Mirko,
moest je nou net 5 vellen gebruiken? Alle bakjes die ik ken, gaan met 6 ;-).
Ik heb geprobeerd om 10 ml RODINAL in de Jobo van 2500 ml te doen. Dat kan dan in een verhouding van 1 op 50 of 1 op 100. Maar goed om te weten dat 5 ml 1/50 of 1/100 waarschijnlijk niet de moeite waard is om te proberen.
De Amidose (geen idee hoe het bedrijf heet, hebben jullie die ook, vierkant, films staan rechtop) doet het dan met 1 op 100, heeft een liter nodig en kan niet draaien.
Voor 4x5 zou ik op het oog geschat hebben 1/4 van 120 (mijn 6x9 maakt 8 foto's), dus dat komt bijna overeen. Met jouw berekening wordt mijn vrees bevestigd dat ik met Neofin slechts één doos (6 films) per flesje kan doen.
Het wordt pas interessant bij 13x18 in de kleine hanger, omdat er niets roteert en de verhouding tussen volume en film heel slecht is. Dat zouden 234/10.000 m moeten zijn, dus ongeveer 1,5-2 vellen per film.
Wat ben ik blij dat een 8x10-achterwand te duur voor me is. Dat kan dan alleen nog in een bakje, stuk voor stuk, dus dat duurt ook echt lang.
Gast
P.S.
Heeft iemand ervaring met Neofin dat minder verdund is dan aangegeven? Bijvoorbeeld 1 liter uit het flesje?