carbocage
Hallo... De nieuweling heeft weer een vraag.
Op mijn Kaiser-scherpsteler staat dat het beeld op een matscherm wordt weergegeven.
Maar als ik erin kijk, zie ik het beeld op een vrij ruwe plaat, vergelijkbaar met gestructureerd plaatstaal.
Is dat normaal????? Groeten, Stefan
Wolf_XL
... dit apparaat doet niet per se wat de naam doet vermoeden... Er zijn apparaten die de naam "scherpsteller" veel beter eer aandoen...
carbocage
Bedankt voor je antwoord... Maar onder 'matglas' versta ik iets dat op melkglas lijkt, en niet iets met structuur!? Het beeld is dan echt heel grof...
Renate
Was het een nieuw of tweedehands exemplaar? Sinds IhhBähhh probeert men vaak veel geld te verdienen aan rommel. Daarbij wordt er wel eens wat slordig gerepareerd.
?
Met vriendelijke groeten
?
Renate
Bonderer
Soortgelijke modellen waren er ook van Durst en zelfs Linhof, zij het in een metalen behuizing. Ik heb het exemplaar van Durst. Dit werkt het beste op een plek in het negatief met goed zichtbare structuren.
Ik kan dat in ieder geval het beste beoordelen en de scherpte klopt. Met een korrelscherpsteller van Peak kon ik helemaal niet overweg.
Als ik moeilijke negatieven heb, gebruik ik een scherpstelnegatief. Je kunt die ook zelf maken als je er geen kunt krijgen. Die van mij zijn weliswaar van Eb…
maar waren niet duur. Je neemt een zwart negatief, een heel glad liniaal en krast met een dunne naald een patroon in de emulsie. Dat is dan net een scherpstelnegatief.
carbocage
Het is gloednieuw...
carbocage
Misschien heeft iemand wel eens een foto van hoe het er bij een andere Kaiser-scherpsteller uitziet, zodat ik het kan vergelijken...
Wolfgg
Hallo,
het matscherm is bewust zo grof gemaakt, zodat je in het donker met je ogen het matscherm zonder problemen scherp kunt stellen. Deze scherpsteller komt vooral goed tot zijn recht bij grote vergrotingen, wanneer de vergrotingskop 1 meter boven de werktafel hangt en je alleen nog maar van een afstand in de lens kunt kijken.
Zolang je bij het scherpstellen met je neus nog op de basisplaat kunt komen, volstaat een eenvoudige loep (4- tot 8-voudig).
Vergelijk dit niet met de zoeker van een 35 mm-spiegelreflexcamera, daar zijn de eisen aan het matscherm al veel hoger vanwege het kleine beeld.
Grootte
carbocage
Hartelijk dank, nu weet ik in ieder geval dat het klopt en dat het apparaat dus in orde is...... Groeten, Stefan