Wat betreft dragers:
Er zijn helaas niet veel keuzemogelijkheden meer wat betreft dragers. Alle fabrikanten zijn de afgelopen jaren ten onder gegaan, parallel aan de volledige ineenstorting van de markt (...in de sectoren waar nog echte meters werden gemaakt, zoals prepress, technische films enz.).
Er blijft alleen nog de grijze klassieke drager over waarop Forte en Foma gieten en de heldere poly-drager waarop Efke giet.
De 400 en 200 zouden op de doorzichtige drager problemen krijgen met de bescherming tegen lichtvlekken en zouden bovendien duurder zijn om te gieten.
Ik vrees daarom dat er niets zal veranderen.
Het afwegen kun je heel eenvoudig voorkomen door de film niet te drogen in een ruimte met een lage luchtvochtigheid (juist nu in de winter – droge verwarmingslucht is helemaal verkeerd).
Met een luchtbevochtiger in de kamer of in de badkamer direct na het douchen droogt de film iets langzamer, maar prachtig glad.
Dat is geen nieuwe kennis. Tot 20 jaar geleden moest je dat met bijna alle films zo doen.
Veel succes!
Mirko
www.fotoimpex.de
Mirko, bedankt voor de informatie.
Ik ben bijna geneigd om de 200/400-film uit te proberen, maar aan de andere kant wil ik langzaam afstappen van het experimenteren en bij één film blijven... nou ja, drie films. R50, op dit moment APX400 en XP2 voor het brede spectrum.
Ik denk dat ik nog een paar rolletjes R50 ga bestellen en invriezen, voordat de nieuwe prijslijst uitkomt. ;-)
Ik haal Berlijn in april waarschijnlijk toch niet.
Op internet (via Google) vind ik weinig voorbeeldfoto's van de Fortepan-films, kan iemand me in de richting van een online galerij wijzen?
Bedankt,
Groeten, Roman