Hallo Rainer,
De gemeentelijke reinigingsdienst gaat het zilver zeker niet terugwinnen. Het simpelweg verbranden en storten van de asresten kost veel minder moeite dan het, gezien de huidige lage zilverprijs, nog in een zilverterugwinningsproces te investeren. Het is absoluut niet de moeite waard, temeer omdat het zilvergehalte in het niet-gesorteerde afval ook sterk naar nul neigt.
Het loont alleen voor grotere commerciële bedrijven, omdat zo de verwijderingskosten kunnen worden geminimaliseerd en de lozingsgrenswaarden alleen met ontzilvering kunnen worden onderschreden.
Wat je voor huishoudelijk afval kunt doen, is het volgende: het zilver vullen (bijv. met staalwol of natriumdithioniet). Zie
http://www.fotoimpex.de/Technik/Tip_Filmen...ntwicklung.html (daar heb ik zelf ook wel wat mee te maken :-)
Dat bespaart je de gang met de fixeerbak naar de afvalverwerkingsplaats. Toner en dergelijke moet je daar toch wel brengen. Ik kan me slecht voorstellen dat er selenium in mijn wc terechtkomt. Zie bovenstaande link, daar staat ook iets over selenium-/zwaveltoner.
Met vriendelijke groeten,
Franz