Gast
Beste mensen,
Voor een goede bekende van mij, die al 50 jaar in het vak zit en prachtige zwart-witfoto’s maakt, ben ik vanwege de mogelijk aanstaande onvrijwillige overstap naar papier met variabel contrast dringend op zoek naar een filterlade (of een inbouwset daarvoor) voor een Teufel-vergrootapparaat (model Teufel VG 6x6). Ik ben dankbaar voor alle nuttige informatie (verkooppunten, eventuele compatibiliteit of tips voor een doe-het-zelfoplossing).
De oplossing met de filters onder de lens is mij bekend, maar wordt alleen als noodoplossing overwogen.
Bij voorbaat dank.
Thomas Wollstein
Gast
Thomas,
Ik kan je geen kant-en-klare "knutselset" aanbieden, maar wat jullie ook in elkaar knutselen, het moet aan drie voorwaarden voldoen:
1) Het filter moet tussen de lichtbron en de bovenste condensorlens (geval 1) of tussen de condensorlenzen (geval 2) worden geplaatst.
2) In geval 1 moet het minstens zo groot zijn als de condensor (in geval 2 ligt het in het "diafragma-vlak" van de condensor en mag het ook iets kleiner zijn)
3) Jullie inzetstuk moet lichtdicht afsluitbaar zijn.
Meer tovenarij zit er eigenlijk niet in... :rolleyes:
Veel succes!
Mirko
www.fotoimpex.de
Gast
... oh, nog één klein dingetje: als de filters te dicht bij de lichtbron komen, kunnen ze doorbranden of smelten als je er geen hittebestendig glas overheen plaatst....