Gast
Hallo allemaal,
Ik heb dit weekend voor het eerst geprobeerd een omkeerfilm te ontwikkelen. Fomapan 100 R met de bijbehorende set. Ik heb me precies aan de aangegeven tijden gehouden.
Helaas heeft de film een bruine kleur en is hij negatief gebleven.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Groeten - Dieter
Gast
Hallo Dieter,
Misschien is het een domme vraag, maar heb je ook de omgekeerde belichting gemaakt?
Groeten,
Michael
Gast
Hallo,
Natuurlijk heb ik een dubbele belichting toegepast, maar waarschijnlijk niet genoeg. In de toekomst ga ik mijn projector gebruiken voor de dubbele belichting (500 W door de lens).
Wat vind je daarvan?
Met vriendelijke groeten – Dieter
Gast
Hallo Dieter,
Het lijkt erop dat ik niet de enige ben met problemen.
Wanneer was de film bruin, of beter gezegd, hoe zag de film er na de kleuring uit? Als hij daar nog steeds zo bruin is, dan was de inwerktijd te kort, of was de concentratie te laag!
Ik heb nu ook nog een probleem:
Ik heb, alleen in het midden van de film, lichte vlekken in de zwarttinten. Vreemd genoeg betreft dit alleen het midden van de film (qua aantal beelden gezien, dus bijvoorbeeld beeld 13 tot 27). Het lijkt alsof het licht niet voldoende was. (100 W reflectorlamp, telkens 5 min. van elke kant, 5 mm waterpeil boven de spiraal, afstand van de lamp tot het waterpeil 2 cm, normale Jobo-spiraal)
Voor de rest is het resultaat top!
Misschien nog even kort de samenstelling voor het bleekbad:
Component A:B = 1:1
Component A: 150 ml 15% zwavelzuur + 250 ml water
Component B: 2 g kaliumpermanganaat + 500 ml water
Inwerktijd 5 min.
en het zuiveringsbad:
25 g natriumsulfiet sicc. oplossen in 400 ml water en vervolgens aanvullen tot 500 ml.
Inwerktijd 3 min.
Misschien kan iemand mij hier helpen.
Met vriendelijke groeten
Robert