Gast
Ik heb een Doran-filmbak. Helaas is het me tot nu toe nog niet gelukt om hiermee perfecte resultaten te behalen. Ofwel verliep de ontwikkeling ongelijkmatig, ofwel bleven de films aan elkaar plakken, wat voor veel frustratie zorgde.
Wie kan mij helpen met een zo eenvoudig mogelijke handleiding?
Groeten, Matthias
Gast
Matthias,
heb je de laadhulp gebruikt?
Dat films aan elkaar gaan plakken, kan eigenlijk alleen gebeuren als er twee films in één gleuf zitten, of op zijn minst half in de verkeerde gleuf.
Wat de beweging betreft, hebben we de beste resultaten behaald met een 8-vormige schuifbeweging.
Dat betekent dat je de tank altijd in de vorm van een 8 voor je over de tafel beweegt. Hierdoor komt er ook verse ontwikkelaar in de hoeken / rails.
Dat hij voldoende gevuld moet zijn, is duidelijk. Welke ontwikkelaar gebruik je? R09 is erg goed.
Vooruit bewegen helpt ook veel.
Met vriendelijke groeten,
Mirko.
www.fotoimpex.de
Gast
Ik heb de ontwikkelhulp gebruikt. Ik heb het blikje heen en weer geschoven zoals ik de gebruiksaanwijzing had begrepen. Resultaat: ongelijkmatige ontwikkeling. Daarna heb ik geprobeerd het zo ver mogelijk te kantelen, met ongelijkmatige ontwikkeling en aan elkaar geplakte filmrolletjes tot gevolg.
Vraag over de 8. Ik ga ervan uit dat ik met de bus een achtvormige beweging maak, waarbij de bus zijn richting niet verandert (paternosterprincipe). Klopt dat?
Hartelijk dank
Groeten, Matthias
Gast
Ja, die 8 moet je zo ‘rijden’ alsof hij voor je op de tafel is getekend.
Ik begrijp nog steeds niet hoe de films aan elkaar konden plakken.
Daarvoor moeten ze uit de geleiders springen.
Heb je de metalen beugel gebruikt om de films vast te zetten?
Heb je een compenserende ontwikkelaar gebruikt?
Xtol of andere moderne ontwikkelaars vormen gemakkelijker turbulentiewolken dan R09 of andere klassieke vlakfilmontwikkelaars.
Hoe zag die "ongelijkmatigheid" er precies uit?
Met vriendelijke groeten,
Mirko