Maximilian5930
Hallo,
Ik heb nog een oude, maar zeer goede zwart-witvergroter en wil nu contrastveranderend papier gaan gebruiken.
De vergroter heeft geen filterlade. Er zijn nu multigrade-filters met een speciale filterhouder onder de lens.
Ik kan me echter niet voorstellen dat dit werkt zonder verlies aan optische kwaliteit.
Wie kan mij hierop een deskundig en objectief antwoord geven?
Maximilian
Gast
Als u Multigrade-filters van Ilford met houder 00-5 in stappen van 0,5 gebruikt, krijgt u een goede kwaliteit zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies. Voorzichtigheid blijft belangrijk, want krassen op het filter zullen de kwaliteit verminderen.
Op termijn blijft een oplossing met een VC-kop natuurlijk beter, eenvoudiger en gebruiksvriendelijker, maar alles heeft natuurlijk zijn prijs.
Met vriendelijke groeten,
Fotohuis RoVo
Robert Vonk
Roman
Hallo!
Mijn Opemus 6 heeft een filterlade, maar als ik af en toe bij ‘moeilijke’ negatieven ‘handmatige splitgrade’ wil gebruiken (dus achtereenvolgens belichten met grad. 0 en 5), houd ik de filters voor de lens (omdat de Opemus een beetje wiebelt als je de filters in de lade verwisselt). Mijn Ilford-filters zijn al wat ouder en niet meer in topconditie, maar ik heb nog nooit negatieve effecten kunnen waarnemen. De filters liggen immers niet in het scherpstelvlak, dus fouten zouden niet al te duidelijk zichtbaar moeten zijn. Toch moeten de filters natuurlijk schoon en krasvrij worden gehouden...
Gast
Ik heb het weliswaar nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat je de filters, als je ze in de hand houdt, recht en stil moet houden. Reden: ze werken in de stralengang als een vlakke, parallelle plaat en buigen de stralen dus een klein beetje af. En deze afbuiging moet dan bij beide belichtingen hetzelfde zijn, d.w.z. niet met M bijvoorbeeld naar rechts gekanteld en met Y naar links. Anders liggen de twee belichtingen niet meer precies over elkaar.
Groeten
cb