Maximilian5930
Hallo,
Ik heb nog een oude, maar zeer goede zwart-witvergroter en wil nu contrastveranderend papier gaan gebruiken.
De vergroter heeft geen filterlade. Er zijn nu multigrade-filters met een speciale filterhouder onder de lens.
Ik kan me echter niet voorstellen dat dit werkt zonder verlies aan optische kwaliteit.
Wie kan mij hierop een deskundig en objectief antwoord geven?
Maximilian
Gast
Maximilian,
Het is zeker zo dat de Ilford-filters die onder de lens worden bevestigd uiteindelijk kunnen leiden tot een licht verlies aan helderheid en scherpte, maar dat moet je in de juiste context zien.
Als je geen hoogwaardige lens hebt, zul je dit verschil ook niet merken.
Bij veel oudere modellen kun je trouwens de lampbehuizing aan de bovenkant openen (... om de lamp te vervangen...) en dan zou je de filters in theorie gewoon bovenop de condensor kunnen leggen.
Dat is dan zowel kwalitatief beter als goedkoper (de 9x9 cm filters kosten ca. 9 euro, de Ilford-set 45).
Groeten
Mirko
mcbastian
Hoi!
Ik heb een Meopta Opemus II.
Ik heb de plastic filters van FOTOIMPEX gekocht, voor ongeveer 8 euro.
Gast
Sebastian,
Maak voor de zekerheid eens een testfoto zonder negatief bij diafragma 11 om te controleren of je filters niet te ver in het scherpstelvlak uitsteken. Anders zie je op den duur vingerafdrukken, krasjes enz. die zich op je filters hebben opgehoopt, terug in de foto’s.
Eigenlijk zouden de filterhouders boven de condensorlenzen moeten worden geplaatst – dus tussen de lamp en de bovenste condensorlens.
Bij Beseler zitten ze zelfs, optimaal geplaatst, tussen de condensorlenzen.
Groeten
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
En eigenlijk zouden ze bij dit alles ook nog onder de warmtebescherming moeten liggen. Anders smelten de filters die bovenop de condensor liggen vast :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz
Trouwens: die Anaret-S van laatst is beter dan degene die ik kapot had gemaakt!
MirkoBoeddecker
Hallo Franz,
Warmtebescherming: dat is zeker ideaal, maar bij 75 watt kun je al minutenlang belichten zonder dat er iets gebeurt.
We hebben verder ook nog diffusieschijven en warmtebeschermingsfilters, maar dan wordt het pas echt knutselwerk.
AnaretS: Natuurlijk zijn de nieuwe beter dan de oude. Alleen al vanwege de betere kwaliteit van de coating. Meopta investeert natuurlijk ook niet meer in de vergrotingsapparatuur, maar de verrekijkers en richtkijkers lopen blijkbaar best aardig. Daar profiteren dan ook de vergrotingslenzen van de technische vooruitgang daar...
Groeten
Mirko