Mark
Hoi,
ik heb onlangs een Meopta Opemus 6a met Color 3-kleurenmengkop
aangeschaft, die naar verluidt tot 6x6 kan vergroten. Niets daarvan!!
Het negatiefplatform is veel te klein. Nu heb ik gehoord dat jullie hier
tips hebben hoe ik het platform flink kan vergroten, zodat ik ook 6x6
met zwarte rand kan vergroten...
Groeten
Mark
Gast
Mark,
Dat begrijp ik niet.
Elk Opemus-platform – of het nu van kunststof of metaal is – kan tot 6x6 vergroten als je de KB-inzetmaskers vervangt door 6x6-inzetmaskers of glas.
Als dat niet lukt, gaat het hoogstwaarschijnlijk niet om een Opemus maar om een Axomat.
Je vindt de inlegmaskers in onze catalogus in het Meopta-gedeelte.
Groeten,
Mirko
www.fotoimpex.de
Mark
Hallo Mirko,
Ik heb zeker een Opemus :)
En de 6x6-inlegmaskers (in de originele verpakking van Meopta) zijn ongeveer 5,4x5,4 cm groot en dus niet geschikt voor 6x6, en al helemaal niet voor 6x4,5 :(
Groeten
Mark
Gast
Oh, nu snap ik het.
Nee, dat gaat helaas niet. Een zwarte rand bij inlegstukken zonder glas is helaas niet mogelijk.
Het negatief zou aan de zijkant steeds wegglijden en bovendien niet vlak genoeg liggen.
Ook de glazen inlegstukken helpen je niet verder, omdat het gat niet groot genoeg is en vanwege de tussenmaskers vrijwel niet kan worden uitgevijld.
De oplossing: koop een nieuw kunststof platform voor 6 stuks en vijl dat bij. De glazen zijn 7,5 x 7,5 cm groot en het kunststof is gemakkelijk te bewerken.
Mogelijk moet je de hoeken echter steeds een beetje nabelichten om ze echt zwart te krijgen (afhankelijk van de lens en de belichting van de condensor).
Groeten
Mirko
Gast
Hallo Mark!
Overigens zijn niet alleen bij Meopta de maskers 'te klein' – ik heb hetzelfde meegemaakt bij een Durst; 55 mm x 55 mm voor de uitsparing lijkt de 'industriestandaard' te zijn (er schijnt zelfs een DIN-norm voor te bestaan).
Gast
Hoi, dat probleem had ik ook bij mijn Omega D5Xl. Het was weliswaar niet zo ernstig als bij de Opemus, maar het was heel eenvoudig op te lossen. De negatiefhouders zijn vergelijkbaar met die van Besler. Je kunt ze dus met een fijne vijl afvijlen. Ik heb er wel een halve dag aan besteed, maar het resultaat is top: volformaat zonder glazen houder! Ik heb de randen ook mooi afgeschuind om vignettering te voorkomen. De negatieven moeten dan wel mooi vlak zijn, anders kan het inleggen vervelend worden. De metalen platen bij de Opemus kun je dus ook afvijlen, maar dat duurt waarschijnlijk nog langer.
Veel succes
Micha
uworischki
Bij Kaiser-podia is het net zo: 55 mm bij de glazen podia... daar hielp alleen een nagelvijl. Maar omdat ik niet graag bijwerk, ben ik overgestapt op inlegzolen zonder glas en laat ik de zwarte rand achterwege.
uwe
cfb_de
Hoi Mark,
In principe is bij geen enkele "6x6"-vergroter de negatieftafel 60 mm x 60 mm groot. Dat zou ook weinig zin hebben, omdat de film er enerzijds uit zou vallen en het negatief anderzijds ook niet echt 6x6 is. Meestal is het 56 mm x 56 mm, soms nog met de typische "Hassi-afwijking". Of nog kleiner. Mijn Kiev-60 is 56x56, mijn Yashica is 55x55.
Om terug te komen op je probleem: de oplossing is simpel: plaats bovenin een AN-glasplaatje en vijl het masker onderaan bij tot 57,5 mm x 57,5 mm. Dat is voldoende voor een zwarte rand en tegelijkertijd net genoeg om te voorkomen dat de film eruit valt. Bovendien ligt de film door ten minste één glasplaatje iets vlakker.
Met vriendelijke groeten,
Franz