Rolf-Werner
Ik wil weer eens kleurenfoto’s maken. Ik zou ze dan in de trommel ontwikkelen.
€
Er wordt hier een set van ADOX en van Tetenal aangeboden. Zijn beide sets hiervoor geschikt? Bij de Tetenal staat dat deze voor de machine is. Daarom Rapid? Is ADOX gelijkwaardig of beter voor trommelontwikkeling?
€
Misschien kent iemand beide uit ervaring, dus bedankt voor alle tips!
€
Rolf
€
Rolf-Werner
Hm. Weet niemand het, of hebben jullie allemaal al last van de kerststress? :rolleyes:
?
Rolf
Wolf_XL
Kijk eens...
?
http://www.ars-imago.ch/pdf/auto/ars-imago-000176.pdf
?
of
?
https://www.macodirect.de/media/pdf/TCR15K_datenblatt_d.pdf?
- Hopelijk explodeert Mirko's server nu niet door die link... ;-)
?
Bij de ADOX-chemie staat expliciet
: "De verwerking moet plaatsvinden bij 35 graden Celsius. De ontwikkel- en fixeertijd bedraagt dan telkens 45 seconden."
?
Of het nu een trommel of een machine is, maakt voor de chemie niet uit – zolang de temperatuur maar redelijk wordt aangehouden.
Rolf-Werner
De tweede link werkt niet. Maar alvast bedankt voor de eerste. Dat betekent dus voor mij dat als ik met de hand in de trommel bij kamertemperatuur wil ontwikkelen, ik de Tetenal-chemicaliën moet vinden die daarvoor bedoeld zijn. Klopt dat? En die zijn hier niet verkrijgbaar, want de aangeboden set is ontworpen voor 35 graden.
?
Rolf
Wolf_XL
...voor zover ik weet bestaat er geen RA-4-proces meer dat bij kamertemperatuur bevredigende resultaten oplevert. Ik vermoed dat het door het gebrek aan vraag niet meer de moeite waard was.
€
De link zou nu moeten werken:
https://www.macodirect.de/media/pdf/TCR15K_datenblatt_d.pdf
Rolf-Werner
Ah, geweldig, daaruit blijkt dat je ook met 30 graden kunt rekenen, dat is dan toch wel haalbaar.
€
Bedankt voor de link!
€
Rolf
Wolf_XL
...je kunt ook zonder temperatuurregeling een proces bij hoge temperatuur uitvoeren. Vroeger – toen alles nog beter was – bestond er een kleurproces van FTK Kleinschmitt, dat later ook onder de namen Dilucolor en Diluprint op de markt werd gebracht.
€
Men ging als volgt te werk:
€
De chemische vloeistof werd bij 38° in de trommel gegoten; na één of twee minuten (dat weet ik niet meer precies) werd de temperatuur gemeten. De gemeten temperatuur bepaalde vervolgens met behulp van een tabel de resterende ontwikkeltijd.
€
In principe ook heel logisch – aangezien enerzijds voor de juiste ontwikkeling het product van temperatuur x tijd altijd gelijk moet zijn en anderzijds de afkoeling lineair verloopt in verhouding tot de kamertemperatuur – dat wil zeggen dat de verlengingsfactor recht evenredig is met de afkoeling per tijdseenheid... De afkoelingsconstante levert je als het ware de verlengingsfactor...
jonny
€
Het klopt dat er geen kit meer is die expliciet met "kamertemperatuur" wordt aangeprezen. Dat betekent echter niet dat het niet toch zou werken. De Kodak Ektacolor RA-chemie werkt bijvoorbeeld probleemloos bij 35, 30, 25 en tot 20 graden. Nadeel: grotere verpakkingen vanaf 5 liter. Een kleine aanpassing van de filtering is nodig. Over andere chemiesets kan ik me bij gebrek aan ervaring niet uitspreken.
jonny
Gast
Deze discussie is al wat ouder. Toch maak ik er even gebruik van vanwege de treffende titel.
Zou het kunnen dat het aanbod aan RA4-chemicaliën op dit moment aan het afnemen is?
Digibase RA4 is volgens Maco niet meer leverbaar, en hier bij FOTOIMPEX is de ADOX RA4-set al een tijdje niet meer te bestellen.
Beide hebben nog wel de Tetenal-set in hun assortiment.
Is dit een tijdelijk probleem of heeft de EU weer eens chemicaliën verboden, zodat nu "alleen" nog de voorraad wordt verkocht?
Waarom zijn er in de RA4-sector eigenlijk geen poederoplossingen die langer houdbaar zijn?
MirkoBoeddecker
Er vinden nog meer consolidaties plaats aan de leverancierskant (grondstoffen). De EU heeft hier niets mee te maken. We zien weliswaar een opleving in de markt, maar de prijzen voor alle analoge producten liggen nog steeds zo laag dat elke zakelijk denkende ondernemer hoofdschuddend de andere kant op kijkt. Idealisten zoals wij doen het toch en verdienen ons geld elders of helemaal niet, maar als het gaat om de grotere producenten in de chemische sector, dan zijn dat vaak bedrijven die ook iets anders kunnen doen. Dan is het alles of niets. Als een product niet een bepaald minimumrendement oplevert, zodat de kosten gedekt kunnen worden, dan wordt het gewoon niet meer geproduceerd.
We zouden het zelf kunnen produceren, maar dat is niet de moeite waard. Daarom is wat Tetenal momenteel aanbiedt toch al goed. Mocht dat ooit wegvallen, dan zijn wij er immers.
Gast
Nou, dan ga ik maar voor Tetenal kiezen. Jammer alleen dat ik dan de helft ervan weggooi.
Kan je een deel van de chemicaliën invriezen?
Sandro
Dat kan ik je nu weliswaar niet zeggen, maar dat invriezen had ik ook al eens van plan.
Magirus
Dat moet je niet doen, want dan gaat de chemie kapot; zoek het maar eens op.
(Ik heb daar iets over gelezen, maar het is niet de absolute waarheid...)
Heb je Tetenal al eens als eenmalige ontwikkelaar getest?
De originele chemie blijft zuiver en is langer houdbaar.
Groeten, Bernd
Wolfgg
Ik heb de ontwikkelaars voor E6 en C41 al met succes ingevroren bij -18 °C als tijdelijke oplossing; ze blijven minstens 12 maanden goed. RA4 is niet veel anders, dus de kans is groot dat het hier ook werkt. Aarzel dus niet, probeer het eens (maar niet met glazen flessen).
€
Groeten, Wolfgang
Gast
Dat zou niet moeten werken, want dan gaat de chemie kapot; zoek het maar eens op.
(Ik heb daar iets over gelezen, maar het is niet de absolute waarheid....)
?
Aangezien ik de hele set toch niet opmaak, ga ik de vorsttest gewoon eens doen met een deel ervan. Dan kan ik hier wel vertellen wat het resultaat was.
?
?
Heb je de Tetenal al eens getest als eenmalige ontwikkelaar?
De originele chemie blijft zuiver en is langer houdbaar.
?
Ik maak sowieso maar een deel van de oplossing, ik heb voor de trommel toch geen liter nodig.
HenningH
Er stond ooit in het tijdschrift Hobbylabor een test over het invriezen van chemische producten, en de verfchemie was de enige die bij het invriezen niet kapot ging.
Rolf-Werner
Dat zou mij ook interesseren – waarom de oplossing invriezen, en niet de originele chemicaliën? Dat is toch veel minder volume. Onze vriezer zit toch al propvol :)
€
Nee, even serieus, als ik weet dat ik altijd originele chemicaliën nodig heb voor 500 ml oplossing, kan ik toch de benodigde hoeveelheden invriezen. Tenzij er nu een technische reden is waarom dat niet zou kunnen...
€
Groeten
Rolf
Ewald
De tweede link werkt niet. Maar alvast bedankt voor de eerste. Dat betekent dus voor mij dat als ik met de hand in de trommel bij kamertemperatuur wil ontwikkelen, ik de Tetenal-chemicaliën moet vinden die daarvoor bedoeld zijn. Klopt dat? En die zijn hier niet verkrijgbaar, want de aangeboden set is ontworpen voor 35 graden.
€
Rolf
Ik gebruik altijd Tetenal en ontwikkel bij 35 °C in open bakjes of, vanaf het formaat 25x30, in de Jobotrommel. Bij lagere temperaturen krijg ik geen herhaalbare, kleurvriije afdrukken.
€
Horst
Wolfgg
Rolf-Werner:
Als je originele chemicaliën invriest, kan het gebeuren dat er neerslag ontstaat die bij het ontdooien moeilijk of helemaal niet meer oplost. Denk maar aan stoffen die in een bepaalde volgorde moeten worden opgelost, zodat ze allemaal in oplossing gaan. Kodak had daarom waarschijnlijk altijd een minimumtemperatuur op veel concentraten vermeld (bij E6 bijvoorbeeld +5 °C). Maar ook hier geldt: oefening baart kunst.
Het is natuurlijk ook handiger en sneller om gewoon de fles voor 1 film uit de vriezer te halen, te ontdooien en op temperatuur te brengen, en je kunt meteen aan de slag. Zelfs verdunningsfouten kunnen zo niet meer voorkomen. Die komen namelijk gemakkelijk voor als je na een lange fototour moe en hongerig de maat afleest...
Groeten, Wolfgang
€