Klik hier, ik ben een link
Pyrogallol - 1:2:3-trihydroxybenzeen
C6H3(OH)3
Molecuulgewicht: 126
Eigenschappen: Fijn wit poederachtig kristal.
Pyro heeft de afgelopen 8 jaar een ware renaissance doorgemaakt sinds Gordon Hutchings de PMK-formule introduceerde, die door verschillende bedrijven met succes in kitvorm op de markt is gebracht. Pyro is een kleurontwikkelaar en de gele verkleuring is evenredig aan de hoeveelheid gereduceerd zilver. Daarom zullen de hoge lichten het meest verkleuren en de schaduwen het minst.
Deze kleuring werkt ook zeer goed om de korrel van het negatief te maskeren. PMK is GEEN fijnkorrelige formule en toch kunnen er vergrotingen van redelijke kwaliteit worden gemaakt van de miniatuurnegatieven van 35mm-camera's. Ik raad deze ontwikkelaar juist om deze reden ten zeerste aan voor 35mm-gebruik.
De enige kanttekeningen bij pyro zijn de giftigheid en de beperkte stabiliteit. Vergis je niet, er zijn mensen overleden aan pyrovergiftiging. Eerlijk gezegd zijn ze in een vat gevallen dat werd gebruikt als kledingverf. Niettemin moeten alle nodige voorzorgsmaatregelen worden genomen bij het mengen en ik meng de mijne meestal buiten op een windstille dag.
Wat betreft de stabiliteit moeten we niet vergeten dat pyro-formules weinig sulfiet bevatten en daardoor veel minder stabiel zijn dan hun geconserveerde, niet-vlekkende tegenhangers. De ontwikkelaar moet vlak voor gebruik worden gemengd en mag alleen volgens de one-shot-methode worden gebruikt.
Overigens is pyro weliswaar erg onstabiel in alkalische oplossingen, maar zeer stabiel in zure oplossingen en kan het jarenlang in een volle fles worden bewaard.