Wolfgang
Hallo,
Ik heb vandaag voor het eerst Calbe R 09 gebruikt. Is de donkerbruine verkleuring van de ontwikkelaar in een gloednieuwe fles normaal?
Bij Agfa RODINAL treedt deze verkleuring pas na een paar weken op!
Oh ja, nog iets: wie kent er een voordelig alternatief voor de Kodak Tri-X-Pan?
Groeten
Wolfgang
Gast
Hallo Wolfgang
Ja, die donkere verkleuring bij de R09 is volkomen normaal, en het mooiste is: dat spul blijft eeuwig goed, zelfs in een geopende fles, tenminste als je er een paar druppels
Protectan aan toevoegt.
Een alternatief voor de Tri-X …
Ik denk dat je met dit soort vragen hele "geloofsoorlogen op het forum" kunt ontketenen.
Er zijn een paar leuke klassieke alternatieven in de 400-serie; Foma 400, HP5, APX400, de
Fuji400 schijnt best aardig te zijn, ik ga zelf zo meteen nog een bericht schrijven over de Forte 400, die
ken ik namelijk nog niet.
Groeten
Michael
MirkoBoeddecker
Hallo Wolfgang,
Agfa's RODINAL is in het begin zo helder omdat het onder stikstof wordt afgevuld.
Na de eerste keer openen wordt het bruin.
De R09 is tientallen jaren houdbaar – bruin zoals hij is en eigenlijk zelfs zonder Protectan.
De Classicpan is de film uit ons eigen assortiment die het dichtst bij de TRIX komt.
Fomapan heeft een aanzienlijk fijnere korrel en is bleker dan TriX.
De genoemde alternatieven van Michael kloppen ook, maar die zijn niet goedkoper.
Groeten
Mirko
Gast
Hallo!
Nog even een vraag over de R09: voor deze worden de tijden altijd aangegeven voor verdunningen zoals 1+40, 1+80, enz., terwijl die voor RODINAL 1+25, 1+50, enz. zijn.
In hoeverre komen die twee dan overeen? Als ik de R09 niet 1+40, maar 1+50 aanmaak, kan ik dan gewoon de Agfa-tijden gebruiken?
Reden: ik heb voor sommige films de beste combinatie van gevoeligheid, verdunning en ontwikkeling voor mijzelf gevonden, ik heb nog een fles R09 staan, zou die eventueel ook verder willen gebruiken, als ik niet alles opnieuw hoef te testen…
Roman
Gast
Roman,
de ontwikkelaars lijken qua werking erg op elkaar. R09 is de originele RODINAL. Agfa heeft zijn RODINAL technisch aangepast en verder ontwikkeld. Met name is de concentratie verhoogd.
Je veronderstelling klopt: AGFA 1+50 komt ongeveer overeen met R09 1+40.
De resultaten zullen echter niet honderd procent identiek zijn.
Wat bij een ontwikkelaar die zo evenwichtig werkt echter geen groot probleem is.
Mirko