paufina
Witam,
jakim wywoływaczem można podkręcić czułość filmu Fomapan 400 o
2, a może nawet 3 stopnie przysłony? Jaki wywoływacz
moglibyście mi ogólnie polecić
(nawet jeśli nie będzie podkręcany)?
A który najlepiej nadaje się do filmu Fomapan 200?
Być może nie jest to bez znaczenia, ale najchętniej wywołuję
w wywoływaczu rotacyjnym – czy nie jest to jednak niewskazane (ze względu na ostrość krawędzi itp.)?
Z góry dziękuję
paufina
Roman
Witam!
Zobaczymy, co na to ludzie z FOTOIMPEX, ale osobiście odradzałbym naświetlanie filmu Foma 400 z następującego powodu:
Ten film nie osiąga nawet w przybliżeniu deklarowanej czułości 400 ASA. Wypróbowałem ten film zwojowy zarówno w formacie 120, jak i KB z różnymi wywoływaczami (RODINAL 1+50, Microphen, ID11 1+1, Fomadon LQN 1+14) i przy 200 ASA ledwo się da, a żeby uzyskać dobre odwzorowanie cieni, trzeba by go naświetlić nawet na 125–160 ASA. (I na pewno nie jestem fanem fotografii strefowej, który przeprowadza naświetlanie wszystkich filmów o 1–2 stopnie więcej... mój HP5 ustawiam standardowo na 640 do 800 ASA!). Film ma po prostu znacznie niższą czułość niż podano (choć w połączeniu z dość drobnym ziarnem), więc raczej nie nadaje się do podkręcania.
A może HP5+ podkręcony do 800 lub 1600 – bardzo dobrze wychodzi w A49 1+1? Albo, jeśli fotografujesz w formacie KB, Fuji Neopan 1600, naświetlony na 800 lub 1000 ASA i wywołany w Microphen lub A49.
Pozdrawiam,
Roman
Gast
Cześć wszystkim
Zgadzam się z Romanem, Foma 400 na pewno nie ma czułości 400 ASA, naświetlam ją jak 320 ASA
i nie mam z tym problemu (wywoływanie A49, 17 min, 1:2), mimo to, gdy potrzebuję wyższej czułości, podkręcam film i jak dotąd dobrze mi to wychodzi.
W przypadku Foma 400; po podkręceniu do 640 ASA daję filmowi czas wywoływania 23 min w A49 1:2, po kolejnym podkręceniu do 1280 ASA daje to dobre 31 min (praktyka czyni mistrza). Moim zdaniem to jednak naprawdę granica możliwości tego filmu.