dje
Beste zwart-witgemeenschap,
Ik ben zojuist het slachtoffer geworden van het enorme aanbod aan zwart-witfilm. Plotseling duiken er merknamen op die ik al lang had afgeschreven. Ik weet er geen raad mee ...
Foma – dat zegt me wel iets
Ilford – oké, wilden die niet stoppen?
Kodak – in hoeverre is dit nog de oude TRi-X??
Agfa APX400 – was vroeger mijn standaardfilm, waar komen de nieuwe nu vandaan??
Dan lees ik dat er weer SCALA-materiaal opduikt??
Rollei – heb ik geprobeerd, maar ben niet overtuigd – vooral omdat het aanbod onoverzichtelijk is
ADOX – ken ik alleen in de groene verpakking als EFKE, heb er waarschijnlijk nog een paar ingevroren.
Bergger Panchro 400 – heel interessant materiaal, maar hoe lang is de er nog ...
FOTOIMPEX was zo vriendelijk om me vorige week een "nieuwsbrief" te sturen – ze hebben blijkbaar oude klanten opnieuw aangeschreven, wat me motiveerde om me weer met analoge zwart-witfotografie bezig te houden. Het aanbod aan films lijkt tegenwoordig groter te zijn dan in de jaren 80/90, of zit er overal hetzelfde in?
Terwijl Ilford en Foma nog steeds bieden wat destijds ook in het assortiment zat – alleen waarschijnlijk geactualiseerd – vraag ik me af waar al die nieuwe emulsies vandaan komen, aangezien de fabrikanten tien jaar geleden de een na de ander hun deuren sloten.
Ik heb de indruk dat overal gerenommeerde merknamen worden opgekocht of weer met winst worden verkocht. Net zoals Grundig, Telefunken en Wega die plotseling als merknamen in het supergoedkope assortiment opduiken.
Van "Superpan" via "Retropan" en "DAR-iets" tot "SilberSUPERPOWER" loopt het assortiment hier. Ze zijn allemaal superscherp en geven het optimale grijsspectrum weer – :@
Ik ben op zoek naar een klassieke 400'er die ik met goede resultaten kan belichten van 200-800 ASA (belichting wordt aangepast). Mijn standaardcombinatie was lang geleden – AP/X400 of Tri-X in RODINAL, soms met belichting op 200/400 of 800 als 120-film en kleinbeeld. Ook de Fuji NP400 kwam graag in beeld – was super in RODINAL!!
Ik ben nooit warmgelopen voor Tmax of Deltas. Met Rollei Retro of RPX had ik jaren geleden een nieuwe start gewaagd, maar ik was niet tevreden. Kortom... wie kan mij een combinatie aanbevelen waarmee ik flexibel onderweg ben – zonder dat ik naar schatting 25 emulsies moet uitproberen.
Het makkelijkste antwoord zou nu natuurlijk zijn: neem de huidige APX of Tri-X en val ons niet lastig, maar sorry!!
In APX en RODINAL (ADONAL of R09?) zit al lang geen AGFA meer – bovendien vind ik de APX niet als 120-formaat.
Ik hoop op begrip en een paar goede tips – groeten, Dirk
landpfarrer
Hallo Dirk,
even snel een paar tips die je hopelijk verder helpen:
Foma: die produceren er vrolijk op los. Ik heb nu (voor het eerst) de Fomapan 200 gebruikt, omdat ik een voordelige film in 24-opnames nodig had voor een schoolproject. Helemaal niet slecht, goede grijstinten – met de Foma-ontwikkelaar was het bij 11 rolletjes de moeite waard. Maar het zou waarschijnlijk niet mijn standaardkeuze zijn. De 400 heb ik nog niet geprobeerd.
Ilford: die produceren ook volop. Ook voor andere merken. Zo zijn Rollei RPX 100/400, Apfaphoto APX 100/400, Kentmere 100/400 en FOTOIMPEX' CHM 100/400 afkomstig van Ilford en zouden ze allemaal dezelfde emulsie hebben. De Kentmere / CHM 400 laat zich goed ontwikkelen in ADONAL/RODINAL, met vrij uitgesproken contrasten. ADONAL/RODINAL of alle andere R09-ontwikkelaars die zo op de markt zijn, gebruiken allemaal (min of meer) de oude Agfa-Rodinal-formule.
Ik heb de HP5+ geprobeerd, die beviel me niet echt in RODINAL en Ultrafin, de contrasten waren erg sterk.
Bergger Panchro 400 – is als 135-formaat al niet meer verkrijgbaar, het 120-formaat is nog wel te krijgen; je vraag hoe lang nog, is terecht. De hantering is een beetje lastig, je moet in ieder geval voor het ontwikkelen spoelen, anders wordt hij veel te dicht.
ADOX: Eigen productie, in Berlijn en Zwitserland, een oude merknaam maar niet alleen als label gebruikt (kijk maar eens op adox.de). Helaas alleen laaggevoelige films in de eigen productie. Ik wacht vol ongeduld op de CHS 100 II. Maar ook die zal niet het door jou gewenste spectrum hebben. In het laaggevoelige bereik neig ik daar toch eerder naar Adox-films.
Kodak: Dat is nu mijn combinatie: Tri-X met HC-110. Daarin zit een behoorlijk spectrum. Rond 2005 heeft Kodak daar voor het laatst wat aan veranderd (waarschijnlijk vanwege een productiewijziging en grondstoffen), waarbij ook de ontwikkeltijden zijn aangepast (in het gegevensblad staat voor HC-110 3,75 min. vermeld, dat wordt algemeen als te kort beschouwd, ik zit op 5,5 minuten). Maar over het algemeen is dit de beproefde film.
Mijn bescheiden mening, die geen aanspraak maakt op algemeenheid ;-)
Vriendelijke groeten, Jörg
Photux
Ik begrijp al die ophef eigenlijk niet helemaal. Er zijn immers al veel nuttige tips gegeven op @landpfarrer. Persoonlijk ben ik al jaren een Tri-X-fan en ik denk ook dat dit zo’n beetje de laatste film is die Kodak uit het assortiment zal halen, dus de voorraad is gewaarborgd. Ik heb hem zelf nog nooit gepusht, maar pushen tot 1600 gaat in D76 zonder problemen. Zo ver zou ik het met RODINAL/R09 niet opdrijven, bij 400 komt hij in R09 1+50 ook heel erg mooi uit.
Wat betreft ontwikkelaars: RODINAL volgens het laatste AGFA-recept is verkrijgbaar bij de beheerder van het forum, de "oorspronkelijke RODINAL" (R09 of iets dergelijks genoemd) volgens de inmiddels algemeen bekende formule van 100 jaar geleden bij diverse andere aanbieders. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het laatste vanwege de grotere scherpte; de hogere korreligheid stoort me niet. RODINAL (ongeacht welke van de twee versies) zal waarschijnlijk ook in de nabije toekomst niet van de markt verdwijnen. En mocht dat toch gebeuren, dan zou je het in het uiterste geval zelf kunnen maken...
Andere ontwikkelaars dan D76 of RODINAL heb ik persoonlijk nooit uitgebreid getest, omdat ik weinig doorvoer heb en dus lange houdbaarheid nodig heb (bij RODINAL vrijwel eeuwig, bij D76 is een jaar zonder problemen mogelijk). Beide hebben bovendien het voordeel dat ze met vrijwel elke film op zijn minst goede resultaten opleveren. Zelfs met platkristallijnen, ook al vind ik die zelf niet zo geweldig.
De Ilford HP5 is zeker gelijkwaardig aan de Tri-X en zal waarschijnlijk ook nog lang op de markt blijven; welke van de twee je verkiest, is uiteindelijk puur een kwestie van smaak.
Als het iets goedkoper moet zijn, vind ik de Kentmere/CHM 400 ook echt mooi en vooral met een fijne korrel en zeker ook pushbaar. Bij alles wat Ilford voor andere labels produceert, is het echter altijd de vraag hoe lang het in precies deze vorm op de markt blijft en of het echt 100% identiek is. Het is ook denkbaar dat de emulsies enigszins worden aangepast aan de wensen van de betreffende afnemer, maar dat is moeilijk met zekerheid te zeggen.
dje
Bedankt voor de feedback,
Tri-X is een oude bekende – ik had jaren geleden alleen het probleem dat de oude negatieven moeilijk te scannen waren. Tegenwoordig zou ik de Tri-X waarschijnlijk wat zachter moeten ontwikkelen.
Na wat zoeken op internet heb ik gelezen dat zelfs "Ferrania" na een "succesvol afgeronde ambitieuze campagne" haar P30 weer op de markt heeft gebracht – zij het in beperkte oplage. Zullen we binnenkort weer filmrolletjes van "Perutz" en "Tura" zien? – Het zou me niet verbazen als er ook nog "Made in Germany" op zou staan; zoals ik die op de Rollei R3 heb gezien. In de VS wordt momenteel de "Ultrafine-Extreme" gehypet – waarvan tot nu toe ook niemand precies weet waar die eigenlijk vandaan komt – maar het lijkt een afgeslankte Delta te zijn (vermoedelijk).
Een ander voorbeeld is de "JCH StreetPan 400", die plotseling wordt geprezen als de reïncarnatie van de Neopan.
JCH StreetPan 400 is Surveillance Film Reborn for Street Photographers – JCH StreetPan 400 maakt geen gebruik van een nieuw uitgevonden emulsie – het is eigenlijk een oude, uit productie genomen bewakingsfilm die Hunt weer tot leven brengt. (Het is “re-born film”, zegt Hunt, “geen opnieuw opgerolde film”).
Iedereen doet maar wat hij wil ....
Dan ga ik me waarschijnlijk weer op de Tri-X richten. Eigenlijk had ik gedacht dat er in de nieuwe stroom films wel ergens een zou zitten die het potentieel heeft om de Tri-X van zijn troon te stoten wat mijn eisen betreft.
Groeten en bedankt, Dirk
Naschrift: Mocht iemand vóór mij een verse "TURA pan 160" vinden, laat het me dan weten.
Wolf_XL
… ik ben deels weer terug bij waar ik in de jaren tachtig al eens was... In de 100-serie met de Ilford FP4 of de PanF – alleen in de 400-serie ben ik, na lang aarzelen, bij een film met platte kristallen terechtgekomen: de TMax 400. Maar ook de HP5 gebruik ik nog steeds graag af en toe. Wat de ontwikkelaars betreft, ben ik bij de traditionele gebleven – D-76, HC-110 en TMax-ontwikkelaars zijn mijn standaardsoepen. Normaal gesproken zou RODINAL ook in de lijst staan – helaas zijn er hier in dit land veel te veel RODINALS die allemaal origineel willen zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het te veel gedoe om uit te zoeken wie nu het dichtst bij het origineel zit – daarom heb ik RODINAL inmiddels geschrapt...
Met de Foma-films ben ik echter nooit echt warmgelopen. Dat kwam vooral doordat alle Foma's in de vloeistoffen die ik gebruikte nooit de opgegeven gevoeligheid bereikten – zelfs niet in Foma-ontwikkelaars...