John Saves schreef:
Hallo,
ik heb een hele stapel oude, diepgevroren Agfa APX100-rolfilms. Een aantal daarvan is al ondergaan hebben, nu is het tijd om ze te ontwikkelen. Ik zou ze graag willen ontwikkelen in Acurol N of in de ADOX SILVERMAX-ontwikkelaar.
Ik heb volgens mij gehoord dat de oude APX 100 in principe een Adox SILVERMAX-film is. Als dat klopt, zou ik dan gewoon de ontwikkeltijden voor de SILVERMAX kunnen gebruiken? Kan iemand dit bevestigen?
Alternatief: heeft iemand goede combinaties van ontwikkelaar en ontwikkeltijd voor de oude APX 100?
Bedankt!
Hallo John,
de twee films zijn weliswaar qua bepaalde parameters vergelijkbaar, maar ze zijn niet volledig identiek. De spectrale gevoeligheid is weliswaar zeer vergelijkbaar. De ADOX SILVERMAX heeft echter een emulsie met een aanzienlijk hoger zilvergehalte. Ook is hij, in tegenstelling tot de vroegere APX 100, op een heldere triazaatdrager gegoten. Wij raden af om de ontwikkeltijden van de APX 100 één op één over te nemen voor de ADOX SILVERMAX en vice versa. Zeker als er, zoals hier, zeer oude films worden gebruikt, aangezien de leeftijd ook van invloed kan zijn op de ontwikkeltijden (afhankelijk van de opslag).
Team ADOX
www.adox.de
www.facebook.com/ADOXPHOTO
www.instagram.com/ADOXPHOTO