berlinerfotografie
Hoi,
ik heb onlangs bij een vriend van mij een paar ORWO NP 20 SL-filmcassettes gevonden (12 foto’s, zwart-wit, houdbaarheidsdatum 1992). Ze zitten nog in de originele verpakking en zijn op een vrij koele plek bewaard.
Weet iemand van jullie of ik hier nog foto's mee kan maken en zo ja, waar of hoe ik ze dan kan laten ontwikkelen?
Ik ben ook benieuwd naar de waarde van de cassettes (aangezien ze niet meer worden geproduceerd).
Ik heb hierover niets kunnen vinden op internet.
Het zou heel fijn zijn om hier meer over te weten! :D
Groeten,
Adrian
landpfarrer
Hallo Adrian,
de SL-cassette was de (Oost-Duitse) tegenhanger van het Agfa-Rapid-patroon, maar in tegenstelling tot dit patroon gaf hij geen filminformatie door aan de camera. De film erin is identiek aan de ORWO NP-35mm-film en kan dus op dezelfde manier worden ontwikkeld. Als je het zelf doet, heb je de kans om de cassette te redden; als je het laat ontwikkelen (bij de gebruikelijke aanbieders, onze vriendelijke gastheer doet dit zeker ook graag), is de kans zeer groot dat de cassette wordt vernietigd.
Om te fotograferen heb je een camera nodig die voor deze systemen is gebouwd (er waren verschillende types Beirette SL of Agfa Rapid) en een lege cassette. Omdat dergelijke camera's in het lagere prijssegment lagen, zijn ze vrij sober uitgerust. Kijk eens wat je op de veilingplatforms kunt vinden. Daar kun je ook zien tegen welke prijzen dergelijke films worden verhandeld; naar mijn waarneming overtreft het aanbod de vraag aanzienlijk.
Met vriendelijke groeten, Jörg