Rolf-Werner
Voor mijn vakantie heb ik papierontwikkelaar nodig en ik wilde eigenlijk Adotol Konstant bestellen, maar dat is niet leverbaar. Ik heb net even door de productgegevens geklikt; de vloeibare papierontwikkelaars zijn blijkbaar allemaal niet zo lang houdbaar als ze eenmaal zijn aangemaakt. Ik kan ter plaatse geen nieuwe bestelling plaatsen, dus ik moet het zonder doen.
NEUTOL Eco lijkt het minst houdbaar te zijn. Als het een alternatief voor Adotol Konstant moet zijn, moet de werkoplossing minstens 3 weken in de fles houdbaar zijn en steeds opnieuw bruikbaar zijn zodra deze eenmaal is aangemaakt.
Wat zouden jullie mij aanraden? Welke andere ontwikkelaar komt het dichtst in de buurt van Adotol Konstant? Wat vinden jullie van Dektol? Vroeger gebruikte ik graag Eukobrom, dat zou dan mijn volgende optie zijn.
Dit geldt natuurlijk ook voor de fixeer, omdat Adofix P momenteel ook niet verkrijgbaar is. Maar daar is de houdbaarheid niet zo kritisch, denk ik.
Bedankt voor alle tips!
Rolf
Gast
Bij de Moersch Eco 4812 zou de werkoplossing 8 maanden houdbaar moeten zijn in de fles:
https://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/moersch-eco-4812-papierentwickler-ohne-gefahrstoffe-1000-ml-konzentrat.html
Dektol lijkt sterk op Adotol Konstant en is een klassieker in de papierontwikkeling (Ansel Adams!).
Wat betreft de fixeer zie ik geen grote verschillen in houdbaarheid.
Groeten,
Wolfgang
Rolf-Werner
Bedankt voor de tips!
Dan zou Dektol een goed alternatief zijn. Ik wacht nog een paar dagen om te zien of Adotol en Adofix weer verkrijgbaar zijn, anders bestel ik iets anders. Misschien laat Mirko nog iets van zich horen en weet hij er meer van...
Groeten,
Rolf