Yaroka schreef:
Groeten, Analogies! :rolleyes:
Ik heb hier een jerrycan ADOX Adofix P gevonden en drie flessen XTOL van elk 1 liter. Ik heb destijds zowel de fixeer als de ontwikkelaar met poeder in 5 liter gemengd, de fixeer in een jerrycan gedaan en de ontwikkelaar in lichtdichte containers van elk 1 liter, die ik zo vol heb gedaan dat het er al overheen liep. Beide zijn op 17 juni 2016 afgevuld en in de kelder en garage opgeslagen. Als ik de flessen schud, hoor ik niets, dus er zou vrijwel geen zuurstof in zitten.
De fixeer ziet er lichtblauw uit en de ontwikkelaar lichtgeel.
Lang verhaal, korte vraag: kan ik dit spul nog gebruiken?
Bedankt! :blush:
Hallo,
de houdbaarheid van fotochemie is sterk afhankelijk van de concrete opslagomstandigheden: in dit geval: waren de lichtdichte containers van kunststof? Zo ja: de meeste kunststoffen laten na verloop van tijd zuurstof door, wat een negatief effect heeft op de houdbaarheid van de fotochemie. Daarnaast is een deel in de garage bewaard. Daar kunnen in de zomer – afhankelijk van de bouw – behoorlijk hoge temperaturen heersen, wat eveneens een negatief effect heeft op de houdbaarheid op lange termijn.
En met name XTOL is erg gevoelig wat betreft de bewaarcondities. Zelfs onder ideale opslagomstandigheden (donkere glazen fles, volledig gevuld, koele locatie) gaat XTOL in de basisoplossing doorgaans niet veel langer dan twee jaar mee.
Met behulp van het filmstaartje kan de resterende activiteit van de ontwikkelaar en het fixeermiddel worden getest: Wordt het begin nog volledig zwart gemaakt door de ontwikkelaar (hoge Dmax)? Test van de fixeer: wordt een filmflapje nog volledig helder binnen de normale klaringstijd?
Maar zelfs als de tests nog bevredigende resultaten zouden opleveren, is onze aanbeveling om voor belangrijke films voor de zekerheid verse chemicaliën te gebruiken.
En of de oude chemicaliën over een, twee of meer maanden dan nog steeds werken, is ook geenszins zeker.
ADOX - Innovatie in analoge fotografie.
Team ADOX
www.adox.de
www.facebook.com/ADOXPHOTO
www.instagram.com/ADOXPHOTO
www.polywarmtone.com