moritz_cine
Hallo,
ik heb onlangs een bulkloader gekocht en heb tot nu toe alleen een paar
reeds gebruikte filmcartridges ter test opnieuw geladen. Tot nu toe is alles zonder problemen verlopen.
(vooral de plastic patronen van ADOX en de metalen patronen van Kodak) Toen ik online
een beetje rondkeek om te zien hoe vaak je een patroon kunt herladen, stuitte ik op vrij grote
controverses. Sommigen zeggen dat ze (bijvoorbeeld de oude Ilford-patronen) al meer dan 20 jaar
steeds opnieuw gebruiken. Anderen zeggen dat ze uiterlijk na elke 3-4 keer een nieuwe nemen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Welke patronen zijn volgens jullie ervaring het meest geschikt?
Bedankt
Moritz
Wolf_XL
...je kunt de patronen zeker vaker dan drie of vier keer gebruiken. Ik heb nog steeds patronen in gebruik die ik halverwege de jaren tachtig bij Phototec heb gekocht. Je moet gewoon af en toe je patronen eens goed bekijken – vooral de staat van het vilt aan de opening van het patroon is belangrijk. En natuurlijk moet de sluiting nog voldoende spanning hebben. Verder gaan de patronen niet zomaar ineens kapot en loopt de hele inhoud leeg – eventuele lekkages laten zich meestal al van tevoren zien. Dus het valt allemaal wel mee...
mdeutgen
Zelf gebruik ik nog steeds patronen die ik dertig jaar geleden van mijn grootvader heb gekregen (hij maakte en verkocht destijds niet alleen filmladers, maar handelde ook in "gewassen" patronen). Deze hebben al ruim twintig reizen achter de rug. Maar voordat ik ze opnieuw vul, bekijk ik de patronen ook *heel* nauwkeurig en sorteer ik ze streng uit.
Inmiddels is mijn verbruik echter ook aanzienlijk afgenomen (ik heb niet meer de tijd van een student en de prioriteiten in mijn privéleven zijn sindsdien merkbaar verschoven) en ik gun mezelf de luxe om kant-en-klare filmrolletjes te kopen. Toch heb ik nu weer een filmrol van 30,5 m voor me liggen en ga ik deze tijdens mijn komende vakantie gebruiken.
Martin
RalfMichael
Hallo Moritz,
Wat betreft de Ilford-filmpatronen kan ik dat ook bevestigen; ik heb er nog heel wat uit de jaren ’70 en ’80, en ze zijn allemaal nog in orde.(Ik heb minder goede ervaringen met plastic patronen uit de jaren 80 uit de DDR (Orwo) en andere Oostbloklanden; hoewel ze te openen zijn, zijn ze soms bij de filmsleuf niet helemaal lichtdicht.) Groeten, Ralf
mattes
Ik plak de nieuwe film op rol aan het restant van een gebruikt patroon. Aangezien ik inmiddels over heel veel patronen beschik, kan ik ze vaker vervangen.
Maar over het algemeen kun je dit beter niet doen. Enerzijds is de film op rol niet veel goedkoper dan kant-en-klare film. Anderzijds bestaat het niet onaanzienlijke risico dat de film bekrast raakt. Hij wordt immers in de lader, door de lader en driemaal door het patroon bewogen. Dat was, als het al de moeite waard was, alleen bij exotisch filmmateriaal het geval.
Matthias