Wolf_XL schreef
...nou ja, ik ga er maar vanuit dat Silverprint zijn prijzen niet uit pure mensenvriendelijkheid zo laag houdt en er nog iets bovenop doet...
Dit is al een oud verhaal. Ik dacht eigenlijk dat iedereen het wel wist. Harman beschermt al jaren (ik volg het nu al 20 jaar) de thuismarkt.
Handelaren uit het VK mogen
rechtstreeks bij Harman kopen. De rest van de wereld – inclusief wij – niet. In het VK zijn de prijzen daarom zo laag dat zelfs Foma niet in noemenswaardige hoeveelheden wordt verkocht. Het zijn als het ware prijzen rechtstreeks af fabriek.
Wij anderen hebben dus altijd minstens één tussenhandelaar plus vrachtkosten ertussen.
Dit alles schommelt met de koers van het pond en is soms meer en soms minder uitgesproken.
Onze prijzen liggen ca. 25% onder de officiële Duitse prijzen. 8x10 inch 100 vellen staan bijvoorbeeld bij de officiële Duitse distributeur voor 117 EUR in de lijst.
Wij verdienen dan nog ongeveer 15-20%. Onze kosten in de detailhandel bedragen ongeveer 25% en stijgen van jaar tot jaar vanwege de sterk stijgende lonen in Duitsland.
We maken met bijna alle Ilford-producten rekenkundig (niet absoluut) sinds ongeveer 2008 verlies.
Een paar zaken, zoals filters, vormen hierop een uitzondering.