Dongrappo
Hallo lieve lab- en fotogemeenschap
Voorwoord: Deel 1.)
is mijn persoonlijke voorstelling. Die kun je natuurlijk overslaan.
Bij punt 2.)
kom ik bij mijn verzoek. ;-D
1.) -
Oké, eerst even een korte introductie van mijzelf, aangezien dit mijn eerste bijdrage hier op het forum is.
Ik heb me hier aangemeld met mijn Spitz, of, let op, het klinkt misschien wat hoogdravend, artiestennaam "Dongrappo".
Mijn echte naam is net zo exotisch en heet gewoon Werner.
Ik woon in Bremen en ben /$&% jaar jong, … nee oud.
Het is goed om te vermelden dat ik als scholier met fotograferen ben begonnen, of in de late jaren '70 in de fotoclub mijn eerste laboratoriumervaringen opdeed.
Dat waren ook bijna de enige. In de jaren 80 kocht ik toen nog een eigen Krokus 67 en de bijbehorende toeters en bellen, maar kon alleen 's nachts, als de anderen sliepen, de vergroter op het wankele toiletdeksel zetten, alles op de knieën, bakjes in de badkuip (badkamer ca. 4 m²) en altijd arm, nooit geld voor materiaal.
Samenvattend zou ik zeggen dat ik wat het lab betreft nooit verder ben gekomen dan het beginnersstadium.
Wat fotograferen betreft, nou, dat heb ik een aantal jaren professioneel gedaan. Op het gebied van productfotografie en reclame, met de Sinar P2, foto's ensceneren in de studio, dat was/is mijn vak.
Oei, wat een lange introductie.
Nu ik de digitale fotowereld op de een of andere manier nooit zo leuk heb gevonden. Wat mijn eigen bezigheden betreft, en omdat die vele uren achter het scherm ook niet goed voor mijn gezondheid zijn, ga ik weer terug naar de gezonde wereld van het roodlichtmilieu, met zijn heerlijke, weldadige geuren.
Omdat ik nog steeds een arme sloebber ben, heb ik veel geluk gehad en ben ik rijkelijk bedeeld, en heb ik nu alle apparatuur die je nodig hebt en nog veel meer.
Daarnaast heb ik zojuist nog een bevestiging gekregen dat de chemicaliën en het fotopapier vandaag eindelijk zijn verzonden.
De apparatuur die ik wil gebruiken:
Ik heb nu onder andere twee Krokus 69s-vergroters. De tweede heb ik erbij genomen omdat hij echt alle accessoires bevatte die er voor de 69-s te krijgen waren.
Behalve de kleurkop en een condensoreenheid voor 35 mm, die ik behalve op een foto verder nooit meer heb gezien of er ooit over heb gelezen.
Oh ja, in de enorme condensorglazen, vooral van die ene Krokus, zitten wat luchtbelletjes, is dat erg erg???
Er zaten ook goede tot bruikbare objectieven bij. Dat zijn de Meopta Anaret 4,5/105 mm en voor KB de Schneider Componon-S 2,8/50 mm. Beide zijn in zeer goede, heldere en nette staat en zouden voor mij zeker voldoende moeten zijn. Aangezien ik toch maximaal 30x40 afdrukken ga maken. Maar voornamelijk eerder 18x24
2.)
Het enige wat ik graag zou willen verbeteren aan de Krokus 69's, zijn antinewton-glazen als bovenste podiumglas. Bij de glazenmaker om de hoek kan ik dat niet krijgen. Hij kan het wel op maat snijden, maar ik heb een leverancier nodig voor het juiste soort glas.
Dus: weet iemand van jullie een leverancier voor dergelijke glazen?
Op internet heb ik, behalve de aanbeveling om het voor een paar cent bij de glazenmaker te laten maken, niets gevonden.
Oh ja, ik heb al contact opgenomen met de aardige Andreas Irmer, die de glazenloze platen maakt. Als ik verder goed uit de voeten kan met de Krokussen, ga ik die voor 35 mm bestellen. Voor de heel grote formaten heb ik toch de platen nodig.
Oei, zoveel woorden, zoveel vragen in mijn hoofd.
Een behoorlijk omvangrijk onderwerp als je er weer in duikt.
Nog wat vragen:
Zijn er nog tips voor goede tijdschakelaars, of maakt het niet uit? Ik heb al een Durst Tim 60 en een Philips PDT 022/01, en een kapotte Kaiser Automatic Timer, die waarschijnlijk niet te missen is.
Nog iets. Ik heb al twee groen/gele DuKa-lampen van Rowi, maar voor Multigrade (Foma) heb ik toch rood of bruin nodig, nietwaar? Ik heb hier een Osram 4563, maar daar zou ik er nog een voor mijn kamer bij nodig hebben. Zijn er tips? Werken de lampen uit de laboratoriumwereld (röntgen) wel?
Hoe zit het met leds? Ik lees veel verschillende dingen, maar kan op dit moment zelf niet eindeloos proberen en testen.
En hoe zit het met ledlampen voor de vergroters? Ik heb ze allemaal nog uitgerust met 75 watt en 150 watt opaal lampen.
Kan men geen leds gebruiken? Werkt dat met het niet-homogene kleurenspectrum dat ze hebben?
Helaas ben ik meestal blut en moet ik het allemaal heel goedkoop houden. Een dure hobby en geen geld, een slechte combinatie, dat weet ik wel.
Maar dat is nu eenmaal een van mijn taken in het leven, zo lijkt het me.
Mocht iemand uit Bremen en omgeving dit lezen, bij wie ik misschien eens over de schouder mag meekijken, dan zou dat echt geweldig zijn.
Je kunt veel lezen en YouTube biedt ook het een en ander, maar ik ben nogal van de oude stempel en leer het beste door persoonlijk contact.
Nou dan, hartelijk dank voor het doorlezen van mijn, hopelijk niet al te warrige woorden, en nogmaals hartelijke groeten aan iedereen hier,
Werner
KlausWehner
Beste Werner,
Allereerst van harte welkom op dit forum!
Je hebt een aantal vragen gesteld.
Op alle vragen zijn antwoorden te geven, maar ik wil eerst alleen op je belangrijkste vraag ingaan.
Objectiefplaat voor de Krokus
Ik zou in principe aanraden om een objectiefplaat zonder glas te gebruiken. Zo bespaar je jezelf veel problemen met stof (en eventueel onscherpte door het AN-glas).
Een compromis zou een combinatie zijn van glas (onder) en een glasloze negatiefhouder boven.
AN-glas is inderdaad niet zomaar te koop. Als noodoplossing zou eventueel glas uit een "reflectiearm" fotolijst in aanmerking komen.
Daarvoor moeten echter eerst belangrijke parameters zoals de dikte van het glas en de oppervlaktegesteldheid van het glas worden gecontroleerd.
Beeldplatforms kunnen (voorlopig) met een 3D-printer worden gemaakt. Ik heb meerdere geprinte beeldplatforms in gebruik, die prima bruikbaar zijn.
Hartelijke groeten
Klaus
Dongrappo
Hallo Klaus
Hartelijk dank voor je antwoord. Er is zelfs iemand die op verzoek negatiefmaskers zonder glas maakt, ook voor Krokus-vergroters. http://home.datacomm.ch/irmer/Negbuehnen.html
Als de toestellen me bevallen, ga ik misschien de investering doen.
En bij Kienzle kun je blijkbaar geschikt AN-glas krijgen.
Dat heb ik al ontdekt tijdens mijn zoektocht.
Ik heb trouwens onder andere nog een Kaiser VP 60 gekregen die ook goed werkt. Alleen heb ik daar bij gebogen negatieven het probleem dat het bovenste, glasloze deel nu eenmaal is ontworpen voor 6x6 en daardoor het gebogen negatief niet voldoende kan worden aangedrukt en naar het midden toe "ver" boven het onderste glas zweeft. Begrijp je wat ik bedoel?!
Nou, dan heb ik liever twee glazen en wat meer schoonmaakwerk.
Daarnaast heb ik nog een Revue (Dunco) en nog een heel oude Liesegang-Rax II, die is uitgerust met een glazenloze negatiefmasker voor KB, alleen kan ik daar geen goede objectieven inbouwen.
O jee, gewoon te veel mogelijkheden. Maar ook veel spul om mee te experimenteren! :-)
Nou dan, hartelijk dank voor je mening over dit onderwerp.
Nu ga ik eerst wat Caffenol aanmaken voor 2 KB-films.
Hartelijke groeten
Werner
KlausWehner
Hoi Werner,
als de (verse) negatieven nog een krul hebben, dan loopt die in de oprolrichting van de film.
Eigenlijk is het voldoende om de film aan alle vier de kanten met een beeldtafel vast te zetten.
Ik verwerk mijn negatieven echter pas als ze door opslag hun krul hebben verloren.
Je kunt een vers ontwikkelde, droge film ook een paar dagen tegen de draairichting in op een ontwikkelspoel wikkelen.
Dan is hij na een paar dagen ook niet meer zo weerbarstig.
Hartelijke groeten
Klaus
Dongrappo
Hoi Klaus
Hartelijk dank voor de tips. De speciale negatieven hebben jarenlang opgerold in een filmdoosje gelegen. Ofwel had ik geen hoesjes meer, ofwel was ik te lui, of zo.
Eergisteren ontdekte ik echter dat er voor de Kaiser 60 ook een extra kleinbeeldplaatje bestond. Dat zit bij mijn model niet bij. Je kunt echter de aanslag, dus de geleidingspennen in het frame, instellen op 35, 40 en 60 mm. Desalniettemin is het nogal suboptimaal, omdat het bovenste aandrukgebied natuurlijk veel breder is.
Op deze pagina kun je helemaal onder beide negatiefmaskers kijken:
Kaiser 60 info
Ah, ik heb nog oude Rollei Retro-rolfilms, dat waren echte rolfilm-experts, die je ook nooit echt vlak kreeg. Daarvoor is een glazen tafel het enige geschikte middel, zo lijkt het mij. Maar gelukkig zijn er maar weinig films die ik ken die zulke slechte eigenschappen hebben.
Nou, ik zal verslag doen als ik de DuKa gebruiksklaar heb en de eerste opnames zijn gestart.
O jee, ik ben nu ook ver van het onderwerp afgedwaald!
Hartelijk dank en dat met het "negatieve terugrollen" ga ik uitproberen!
Hartelijke groeten
Werner
Foto's van de Kaiser 60 negatieftafel en een Kaiser vs. Krokus of David tegen Goliath?! https://www.dropbox.com/sh/b7ivzwggs1ub9xe/AAC-Yy7rzKDohDV3SNWYSrAja?dl=0
KlausWehner
Hoi Werner,
bedankt voor het laten zien van de foto’s.
Nu begrijp ik je probleem: je wilt een 35mm-film in een 6x9-beeldvlak plaatsen.
Daarvoor zou je om verschillende redenen 35mm-maskers zonder glas moeten gebruiken.
Hartelijke groeten
Klaus
Dongrappo
Nou ja, in dit geval gaat het om de Kaiser 6x6-beeldtafel. Die is waarschijnlijk bedoeld voor alle formaten, inclusief kleinbeeld; daarvoor kun je in dit masker geleidingspennen instellen voor de verschillende negatiefformaten.
Alleen heb ik ook geen volledig glasloze beeldtafels voor kleinbeeld en andere formaten. Voor geen enkele vergroter. (Hoor ik mezelf nu niet een beetje opschepperig klinken, of hoe, of wat?!?!?)
Ik ben nog aan het overwegen om bij Krokus Irmer glasloze inzetstukken voor de Krokus 69s te laten maken. Maar eerst wil ik met een glazen tafel in de Krokus beginnen.
Met een glazen tafel lijkt het te kunnen werken als het moet. Zie ook mijn absolute favoriete promotiefilmpje over DuKa: https://www.youtube.com/watch?v=qz2dC5MXjSY&frags=pl%2Cwn
Verder ben ik erg onder de indruk van de Liesegang UNI-RAX II. Die werkt echt super voor kleinbeeld en is geweldig scherp te stellen en hij ziet er naar mijn mening zoooooo waanzinnig goed uit.
Hij had alleen een kleinbeeldtafel bij zich en waarschijnlijk geen al te geweldige lens. Onderaan zonder glas en bovenaan met glas en dan die geweldige extra's, het weergegeven negatiefnummer en dat testvlak om scherp te stellen (Ja, ik heb en zal ook een kornschachtsteler gebruiken! ;-) )
De Liesegang kreeg ik cadeau als mijn eerste vergroter en de aardige man van de advertenties nam zelfs de verzendkosten voor zijn rekening, omdat hij zo blij was dat dit mooie apparaat nog een bestemming had.. Waanzinnig, dan krijg je toch weer vertrouwen in de mens, of in ieder geval in sommige mensen! :-P Er zat geen basisplaat bij, maar ik heb er eerst een van de Revue gepakt, want de Revue is echt niet goed gebouwd, scheef en wiebelig, je kunt hem nauwelijks scherpstellen ondanks grondige reiniging enz., in tegenstelling tot mijn andere apparaten.
Bij de Liesegang heb ik alleen de indruk dat hij niet helemaal recht staat (scherpte van links naar rechts). Ik ben nu aan het kijken hoe ik dat het beste kan testen.
Oei, weer terug bij het onderwerp, dus zonder glas voor Krokus, en/of eventueel bovenop AN-glas van Kienzle. Maar pas volgend jaar, want ik ben helemaal blut.
Nou dan, het allerbeste en veel licht wenst
Werner
Hier is mijn Liesegang. Je ziet ook de projectie van de negatieven en de iets verborgen filterhouder met een filtermaat van 72x72 mm: https://www.dropbox.com/sh/qqn0ubeb3xnvedl/AABqD9-fWg-OjRoSNMCZEi5ra?dl=0
Dongrappo
Voor geïnteresseerden. Ik heb bij Kienzle per e-mail een aanvraag ingediend voor de AN-glasjes en kreeg snel antwoord. De afmetingen (zijde naar de beeldplaat) – in mijn geval 9,5 mm x 6,5 mm, dikte 3 mm en rondom ca. 45° geslepen – kunnen zij leveren of op maat maken. Het is het beste om de glazen, en/of beter nog het beeldplatform met de glazen, naar hen op te sturen, dan passen ze het waarschijnlijk aan.
Ze hebben me geen prijs genoemd. Alleen dat de minimale bestelwaarde bij hen 50 € netto is.
Dat is bij Kienzle waarschijnlijk niet moeilijk om die grens te overschrijden! Ze hebben tenslotte echt waanzinnig mooie apparatuur.
Nu ben ik momenteel echt blut en ga ik dit volgend jaar aanpakken.
O ja, bij Kaiser heb ik ook eens geïnformeerd naar mijn oude VC 60 en kreeg ik een aardig antwoord en als bijlage ook nog de handleiding van het apparaat, hoewel ik hen had geschreven dat ik die al had. Maar ja, nu heb ik die ook op de computer staan.
Helaas waren de antwoorden blijkbaar niet helemaal correct. Maar ja, het apparaat is ook al meer dan 40 jaar oud.
Ik wilde dus weten of een kleurkop van de VCL 35 op mijn VC 60 zou passen, wat met "ja" werd beantwoord. Pas achteraf las ik in de handleiding dat voor de VC 35 en de VC 60 elk een andere kop met een ander artikelnummer besteld moest worden om om te bouwen voor kleurenvergrotingen. Ik meen ook gelezen te hebben dat de koppen eigenlijk hetzelfde zijn, maar dat er voor het middenformaat nog een diffusor ingebouwd zou zijn. Of dat ook voor dit apparaat geldt en of het klopt, weet ik echter niet.
EDIT: Ik heb de VCL35 van school gekregen en inderdaad verlicht de kleurkop het 6x6-platform zonder problemen. De gestabiliseerde voeding zat erbij. Is het normaal dat die tijdens het gebruik duidelijk zoemt?
Misschien is het alleen de opschrift die beide versies onderscheidt?! Ik bedoel het bovenste deel. In het onderste deel zat het 35 mm glasloze podium (yeah) en de 35 mm condensator. Die overigens voor kleinbeeld geen spatje helderder verlicht dan de grote condensator. Die kun je namelijk ook heel eenvoudig verwisselen.
De Kaiser-kop is echt goed, vind ik, alleen zou de filigrane kolom iets minder filigraan mogen zijn. De modellen van Kaiser die daarna kwamen, hebben ook allemaal een in ieder geval aanzienlijk bredere kolom. Als je echter op de trillingen let, en deze dus vermijdt, is alles geweldig. Toch zou ik graag willen weten of er nog een ander verschil tussen de kleurkoppen is, dat ik als beginner nog niet heb opgemerkt?
Nou ja, ik dwaal weer af.
Nu wil ik wat gaan herschikken en dan de komende dagen eindelijk de eerste vergrotingen maken en testen.
Tot zover de info, voor het geval er nog andere "collega's" hier naar deze apparaten op zoek zijn.
Hartelijke groeten
Werner