Dongrappo
Ahoj, milá komunito
když jsem předevčírem dělal své první zvětšeniny a pro tyto první testy použil velmi starý papír Ilford Festgradation v provedení hedvábný lesk, stalo se mi, že jsem fotografický papír třikrát položil na rám obráceně a provedl jsem expozici spodní strany papíru, protože i za denního světla lze tyto dvě strany stěží rozeznat. Ve tmě to platí dvojnásob a na dotek se také zdají téměř identické.
No, i při expozici, kdy strana s vrstvou směřovala k rámečku, vznikl neostrý a o cca 2–3 clony podexponovaný snímek.
A teď otázka. Pak by ale i při správné expozici s emulzí směřující k objektivu mělo dojít k určitému „znečištění“ (možná o 4–6 clon u tohoto papíru) snímku právě tímto obrazem odraženým od základové desky/rámu, nebo ne?
Otázka: Nebylo by tedy lepší při expozici podložit fotografický papír černým podkladem (kartónem)?
Má s tím někdo z vás zkušenosti, nebo jsem v tomhle příliš puntičkářský?
S pozdravem
Werner
MirkoBoeddecker
Ahoj Wernere,
Máš naprostou pravdu. U barytových papírů je však nosná vrstva tak silná, že tento efekt lze zanedbat.
U PE lze pomocí černé podložky viditelně omezit odrazy světla.
Při výpočtech je třeba vždy počítat s tím, že světlo se musí rozptýlit dvakrát. Nejprve na podložku a pak zpět přes nosnou vrstvu!
Už roky jsem chtěl postavit rámeček s pevnými maskami a pokud by někdy vznikl, měl by tmavě šedou podložku.
Pak by se dalo lidem zabránit, aby zaostřovali na rámeček a nebrali v úvahu tloušťku papíru ;-)
S pozdravem,
Mirko
Wolfgg
Ahoj Wernere,
to byl problém už před 50 lety, zejména když se objevily PE papíry, které se vyznačovaly obzvláště tenkým podkladem. Nešlo ani tak o neostrost, jako spíš o to, že značky formátu na podkladové desce byly na snímku slabě viditelné!
Jednoduchý test: Vezmi zkušební proužek a pod jeho polovinu polož černý papír. Pokud obě části snímku vypadají odlišně, máš pravdu.