onlinetinte
Hallo
Ik heb een defecte Durst AC650-vergroter.
Bij dit apparaat zijn twee condensatoren doorgebrand. Ik kan helaas niet meer zien welke capaciteit ze hadden.
De twee condensatoren, die vroeger blauw waren of soms ook bruin, zitten direct boven de focusknop en zijn gemarkeerd met c11 en c10.
Misschien heeft iemand op het forum deze vergroter en kan hij even onder de motorkap kijken?
Ik denk dat je daarvoor ook de draaiknoppen moet verwijderen en de voorkant moet demonteren.
Voor zover ik kan zien, zijn er op de rest van de printplaat voornamelijk "10 µF 35 V" condensatoren gemonteerd.
Ik zou het daarmee proberen, maar het zou veiliger zijn om precies te weten welke capaciteit ze hadden.
Of is er misschien zelfs een schakelschema beschikbaar?
Xenar
Hallo,
Neem eens contact op met de heer Mehlmann in Sinsheim. Hij is de laatste overgebleven Durst-technicus in Duitsland en erg behulpzaam. Ik weet zeker dat hij je kan helpen.
Rüdiger Mehlmann Fototechnik
07261/17506
[email=RMehlmann@durst-image.de]RMehlmann@durst-image.de[/email]
(Contactgegevens uit 2015)
Met vriendelijke groeten,
Xenar
onlinetinte
Bedankt voor de tip, ik heb een e-mail gestuurd.
Tot nu toe heb ik in ieder geval nog geen foutmelding teruggekregen.
Ik heb de defecte condensatoren gewoon vervangen door de exemplaren die ik vermoedde, en het apparaat werkt weer.
Toen is er meteen nog een condensator doorgebrand en die heb ik ook vervangen. Daarnaast ook nog de twee grote, extreem hete transistors.
De motoren voor de kleurenfilters werken echter niet, of worden niet aangestuurd.
Dus als iemand nog een tip heeft, hoor ik het graag. Er ontbreekt ergens stroom.
In ieder geval bedankt.