Klaus Wehner schreef:
Ik ken deze lens niet uit eigen ervaring.
Er zijn voor mij echter aanwijzingen dat het om een eenvoudige constructie gaat met een eerder gemiddelde prestatie.
Bij een vergrotingslens zou ik geen concessies doen.
Goede objectieven zijn momenteel nog relatief goedkoop te koop.
Met een degelijk vergrotingsobjectief met 4 lenzen krijg je goede vergrotingen.
Voor iets hogere eisen en grotere vergrotingsschalen zou ik een vergrotingslens met 6 lenzen aanbevelen.
Houd er rekening mee dat je veel tijd en verbruiksartikelen investeert.
Op de verkeerde plaats bezuinigen is niet wat je op de lange termijn tevreden zal stellen.
Hartelijke groeten
Klaus
Bedankt voor je mening, Klaus.
Wat betreft de Wilon vraag ik het meer uit nieuwsgierigheid, want als 50 mm heb ik een Componon-s en voor MF een 105 mm Anaret. De 2,8/50 Nikon EL, die ik onlangs heb gekregen, is helaas van binnen behoorlijk harig. Voor de winter is dat misschien wel geschikt, optisch eerder niet. :-D
De Wilon werd op een Engelstalig forum door een gebruiker, de enige ervaring die ik over dit objectief heb kunnen vinden, vergeleken met Schneider- en Rodenstock Apo-objectieven.
Maar dat zou zeker bekend zijn geworden. Hoewel Will Wetzlar waarschijnlijk al heel goede modellen op andere gebieden had gebouwd.
Op de vergrotingsplaat ziet de projectie er bij open diafragma echter tot in de hoeken al haarscherp en contrastrijk uit. Het zou wel eens een goede vierlens kunnen zijn.
Ik ga het gewoon eens proberen op de Liesegang, die is voorzien van een 23 mm objectiefplaat.
Alleen in het 75/80 mm-bereik mis ik nog een goede. Ik heb nog 2 stuks Rodenstock Trinar 75 mm, één met schimmel, de andere is oké. Alleen al qua gevoel in de hand is het nogal ondermaats. Optisch waarschijnlijk oké tot kleinere formaten. Alleen mijn 50 mm Rolleinar EL is mechanisch bijna net zo slecht.
Nou ja, met de 50 mm Schneider en de 105 mm Anaret kom ik al heel ver en ik ben blij dat die bij de krokussen zaten en ben blij dat ik zulk goed gereedschap mijn eigendom mag noemen.
Toch bevalt de Wilon op de Liesegang me wel en ik zou gewoon graag iets over de lens willen weten.
Ach ja, aangezien ik op de armoedegrens (naar westerse maatstaven) leef, wat voor de meeste andere fotovrienden en werkende mensen niet echt het vermelden waard is, is dat bij mij helaas vaak een reëel probleem. Omdat ik uit tijden kom waarin het mij financieel zelf best goed ging en weet dat men dat gewoon niet kan begrijpen, is dat nooit als verwijt bedoeld.
Daarom ben ik blij dat ik net een heleboel papier heb gekregen en dat het meeste, ondanks de leeftijd, nog prima werkt.
Dat is allemaal geen probleem, maar ik wijs er graag even op om het een beetje te relativeren en misschien denkt de lezer dan ook: ja, het gaat inderdaad best goed met me en ik kan wel wat dankbaarheid voelen voor mijn situatie. Wat ik erg mooi vind.
Men is toch wel eens geneigd om eerder de lege helft van het eigen glas te bezingen, nietwaar?!
O jee, dit is nu een preek geworden, of niet? Nou ja, het is tenslotte adventstijd.
Dus bedankt voor de praktische tips en inhoudelijk ben ik het volledig met je eens in je beoordeling.
"Goede lenzen kun je nog steeds vrij goedkoop aanschaffen". Ja, daar tekent zich een trend af, nietwaar? De prijzen stijgen weer wat laboratoriumtechniek betreft. Tenminste, dat is wat ik de afgelopen jaren heb waargenomen.
Hartelijke groeten
Werner