Hoi Felivoll
En ben je sindsdien al wat verder gekomen?
Het klinkt een beetje alsof je vergrotingslens niet helemaal in orde is. Misschien is de diafragmaschaal gewoon mechanisch verschoven, of zoiets.
Maar over het algemeen lees ik ook dat je nog veel vraagtekens hebt/had.
En dat de antwoorden hier je misschien hebben geholpen, of misschien ook niet.
Toch probeer ik eens een overzicht te maken van de gedachten die ik uit je tekst opmaak:
- De belichting voor het papier wordt bij het vergroten alleen geregeld via tijd en diafragma!
Daarom is het belangrijk dat het diafragma op de lens klopt en ook afleesbaar moet zijn!
- Daarna wordt, zoals hier al geschreven is, het papier doorgelicht. Dat betekent dat de chemicaliën en alle baden altijd vers genoeg (niet verbruikt) moeten zijn en in de juiste verhouding gemengd moeten zijn. En correct bewaard. Bescherm ze tegen licht, lucht en warmte! En houd je vervolgens aan de tijden voor elk bad die bij de chemicaliën worden aangegeven. Ik doe alles liever iets langer dan te kort.
- Stel het papier zo kort mogelijk bloot aan het donkerekamerlicht!
Dus: zak open, het stuk papier of de teststrook eruit halen, zak dicht, verdergaan.
-Maak een belichtingsreeks! Maak een belichtingsreeks! Maak een belichtingsreeks!!!
Zo doe je dat, dat bespaart mij een hoop tekst!
Voorbeeld: klein beeldformaat, diafragma 11 of 16, houd dan een lichtdicht karton bij de hand. Leg het papier of een strook papier met een roodfilter voor de lens op een plek in het beeld waar lichte en donkere plekken goed te zien zijn en, bij 10x15 bijvoorbeeld "dat moet je altijd even uitproberen", voer dan een belichting van 1 seconde uit zonder roodfilter uit EN laat het papier liggen. Bedek nu een deel van de proefstrook met het karton, beweeg het beeld daarbij niet en belicht opnieuw 1 seconde. Weer een deel enz. Verdeel de proefstrook dus in meerdere delen. Zo heb je een reeks verschillende belichtingen en zie je na het ontwikkelen in helder licht welke tijd bij het gekozen diafragma het beste past. Bij mijn formaten gebruik ik meestal stappen van 3-6-9-12-15 seconden. Of 5-10-15-20-25. Afhankelijk van het papierformaat, het diafragma en het onderwerp. Bij 10x15 dan bijvoorbeeld 1-2-4-8 seconden. Daar komt dan ervaring bij kijken.
Het is me net overkomen dat ik weer eens vergeten was het diafragma terug te zetten en toen was alles zwart. Vervelend, maar van fouten leer je, al kunnen die af en toe wel eens gebeuren. :-) Het is fijn als je snel weet waarom iets zo mis is gegaan.
Daarbij hangt het ook nog eens af van de vergroter. Die hebben verschillende prestaties, zelfs met dezelfde uitrusting wat betreft de opaal- of halogeenlamp. De papiersoorten zijn verschillend gevoelig. Daarom zijn er methoden, maar de waarden moet je zelf uitzoeken.
EN zoals gezegd, bij zulke kleine formaten als 10x15 zijn de belichtingstijden erg kort.
Een kort voorbeeld. Gisteren heb ik van kleinbeeld, bij diafragma 8 op 18x24 cm zeer lichtgevoelig papier, Fomaspeed 311, goede negatieven met gemiddelde dichtheid gemaakt en had belichtingstijden van 6 seconden en 8 seconden. En daarbij heb ik nog gradatiefilters gebruikt, die nog eens licht opvangen. Anders zou ik bij ongeveer 4 seconden hebben gezeten. Aangezien de lichtsterkte afneemt met het kwadraat van de afstand, enzovoort, zou ik bij 10x15 bijvoorbeeld bij 1-2 seconden hebben gezeten. Dan kun je de belichtingstijd niet meer goed regelen.
Sorry voor de lange tekst, maar ik vind het echt heel nuttig om dit allemaal een beetje te begrijpen.
Aangezien je al acceptabele resultaten hebt behaald, heb je het meeste al goed gedaan. Alles super!!! :at:
Maar er is gewoon wat basiskennis voor nodig. Die heb je waarschijnlijk inmiddels al opgedaan. Het gaat erom te weten wat, hoe en waar, zodat je niet alleen toevallig iets op papier krijgt dat je bevalt.
Ik wilde dit even schrijven, zodat je niet te snel de handdoek in de ring gooit!
En misschien leest hier nog wel een beginnende schilder mee, die met soortgelijke vragen worstelt.
Verder zijn er boeken, blogs en een heleboel filmpjes op internet die kunnen helpen. Maar verdwaal daar alsjeblieft niet helemaal in.
Het gaat in ieder geval niet zomaar, maar vergt wat tijd, rust en toewijding, en dan krijg je er ook weer iets voor terug!
Tot ziens, en veel succes!
Werner
Oh ja, en mijn favoriet, maar dan in het Engels: hier leer je alles op een fijne manier, vind ik: https://www.youtube.com/watch?v=SVTfoUrMTmA