Dongrappo
Hallo allemaal
Hier is een vraag voor degenen die verstand hebben van Durst-vergroters.
Bij het inrichten van mijn lab heb ik al veel geluk gehad met aardige mensen. Aangezien ik nauwelijks of geen geld kan investeren, was dat natuurlijk allemaal heel erg fijn en nuttig voor mij.
Nu heb ik hier in Bremen 3 Durst-apparaten gekregen. Geweldig, want bij mijn huidige apparaten ontbrak er altijd wel iets, of was er iets niet in orde.
Nu zou ik een gat in de lucht moeten springen, wat ik ook doe, dat spreekt voor zich! Yeah.
Alleen ontbreken er nog een paar essentiële onderdelen en zijn de drie apparaten nauwelijks compatibel met elkaar. Dat betekent dat er toch weer iets ontbreekt. En helaas is het bij Durst nogal verwarrend met de compatibiliteit, de namen en meestal ook erg duur. (Voor mijn mogelijkheden)
https://www.dropbox.com/sh/gmhrcilt735fgmp/AAAD-YJkKcd1pPbMMU24mnc5a?dl=0
Dus ter zake, schatje.
1- Durst M605 met kleurkop. Het tandwiel had een kleine deuk, een tand was beschadigd, maar ik heb het zo kunnen repareren dat het soepel loopt zonder te "hobbelen". Ook de mechanica heb ik goed kunnen afstellen. Verder vind ik het een geweldig apparaat.
2- Durst M670 met kleurkop. Ziet er volledig nieuw uit, met een kolom van 1 meter hoog. Alleen de basisplaat lijkt een oudere te zijn, want die vertoont duidelijke gebruikssporen.
3- Durst M370 kleurkop, zonder basisplaat en kolom. Dus alleen de kop van het apparaat.
Nou, voorlopig werken alle apparaten feilloos.
De M506 is zo nauwkeurig uitgelijnd en het beeld (testbeeld) op de basisplaat is zo scherp tot in de hoeken (ondanks de gemengde lichtbox), echt indrukwekkend en daar ga ik vandaag dan maar eens vergrotingen van maken. (Blij)
Goed, nu even over de hele set, wat er is en wat er nog ontbreekt:
- Ik heb 1 transformator/voeding "TRA305/N", die echter voor alle apparaten geschikt is en prima werkt.
- Een beeldtafel, Unineg uitgerust met Sivoma35 en Sixma35. En dat is het dan. (Dus dat is al echt geweldig, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd)!
Ik heb dus nog de inlegplaten nodig voor 6x6, 6x4,5 en graag ook optioneel voor het geval dat voor 6x7.
Dan zou een beeldtafel met banden geweldig zijn, en daarnaast glazen inzetstukken. Ik werk vooral graag met AN-glas boven en een masker onder. Omdat ik enkele rolfilms wil vergroten die helaas hun naam alle eer aandoen. Bijvoorbeeld Rollei Retro, die echt niet vlak te krijgen is. Zelfs jarenlang "tegenrollen", naspoelen en maandenlang onder zware boeken bewaren hielp niet.
Voor de M670 heb ik alleen de gemengde lichtbak voor 35 mm. Die voor 6x6, of beter nog 6x7, zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Anders overweeg ik het ding misschien te verkopen, hoewel het echt een mooi stuk is en gewoon in nieuwstaat en de beeldtafel-lenshouders super uitwisselbaar zouden zijn met de 605. De handleiding zat er ook bij.
Ik heb er twee lenshouders bij gekregen, 1x plat en 1x diep voor KB. Een extra onderdeel/set voor de tweede VG zou ook heel fijn zijn.
Oh ja, er zat een 50 mm-lens bij, maar slechts een eenvoudige drielens, terwijl ik daar al prima uitgerust ben met een Nikon en een Schneider Componon-S. Er zat echter nog een Rogonar-S 80 mm bij. :-) Daar had ik voorheen alleen 2x Trinar en gebruikte ik liever mijn Anaret 105 mm, die ik echt geweldig vind. En dat ondanks de grotere uitschuif. Heel grote formaten van 6x4,5 en 6x6 lukt me daarmee niet.
Bij de M370 ontbreken de basisplaat en de kolom, de kop ziet er nog erg goed en weinig gebruikt uit en werkt verder prima. De 35 mm beeldtafel zit erbij. Nou ja, voor mij van weinig nut, die past niet in de andere apparaten. Hij is ook alleen uitgerust met de 35 mm mengschacht. Die zou je ook nog kunnen ombouwen. Alle apparaten hebben trouwens andere kolommen nodig.
Het klinkt vast als een luxeprobleem, maar als echt arm mens die zich weer aan deze dure hobby wil overgeven, wil ik me het liefst op 2-3 apparaten vastleggen, maar kan ik bijna geen geld investeren. Dat betekent voor mij dat de innerlijke druk om voor het "juiste" te kiezen, voor velen waarschijnlijk nauwelijks te begrijpen is, bij mij erg groot is. Want ik wil gewoon 2-3 complete apparaten hebben waarmee ik graag werk en alles kan doen wat nodig is.
Meerdere apparaten, simpelweg om reserve te hebben en omdat ik ook graag samen met vrienden en mijn neefje in het lab wil werken. MF en KB worden daarbij vergroot.
Mijn oude Kaiser VC60 en VLC35 hebben geen bruikbare beeldplaten en de kolom is nogal bescheiden. Maar op de een of andere manier zijn ze ook niet echt slecht, ze zijn degelijk en alles loopt strak en soepel.
Voor de Krokus69s (ik heb er 2) zou ik nog moeten investeren in AN-glas, eventueel glasloze inlegvellen voor KB en daarnaast ofwel een kleurkop, ofwel de grote Ilford Multigrade-filters (filterformaat 12x12 cm) kopen, die zelfs tweedehands zeldzaam en duur zijn. Voor de rest is de Krokus als pure condensor eenvoudig, maar zeer degelijk en goed geconstrueerd en werkt hij zeer netjes en goed, lijkt hij totaal stabiel en duurzaam en kan hij tot 6x9. Daar heb ik nog een paar heel oude en nieuwere negatieven van, maar helaas geen goede MF-camera meer. Behalve een Kodak Twin en een Ensign Box van ca. 1925
O jee, zoveel woorden, terwijl ik al heb geprobeerd mijn vele, vele gedachten samen te vatten.
Misschien is er iemand onder jullie die hier verstand van heeft, tips en ideeën heeft over de Durst-apparaten/accessoires, of misschien nog iets over heeft, dat dan wel echt zo min mogelijk mag kosten.
Natuurlijk zou ik de verzendkosten nog bij elkaar kunnen schrapen en misschien ook nog een paar euro, of iets ruilen.
Zo, maar nu dan! Hartelijk dank voor de aandacht en ik wens jullie altijd goed licht toe
Werner