mabo
Hallo,
Op dit moment moeten we natuurlijk veel tijd thuis doorbrengen. Ik heb op eBay een FEM Kunze CA100 (kleuranalysator) gekocht, helaas zonder handleiding. Heeft iemand van jullie een digitale kopie van de handleiding of een tip waar ik die kan vinden? Wordt er bij de originele CA100 eigenlijk ook een negatief meegeleverd om het apparaat te kalibreren?
Bedankt en vriendelijke groeten,
Markus
onlinetinte
Hallo, ik heb geen handleiding voor de CA100. Ik heb hier nog een wat ouder apparaat liggen, de Colormaster CCM 1009, inclusief handleiding. Dit apparaat maakt gebruik van dezelfde meetkop als de CA100. Het stamt uit de overgangsperiode van Wallner naar Femkunze.
Voor de rest is het apparaat wel heel anders opgebouwd en beschikt het bovendien over een tijdmeting met een schakelende voeding voor de vergroter. Maar om de werking te begrijpen is de handleiding wel handig. Ik heb hem als PDF, mocht je interesse hebben.
Testnegatieven worden bij Femkunze altijd meegeleverd. Voor kleurenvergrotingen kon men testnegatieven op een gewenst filmtype bestellen.
Met een zelfgemaakte ideale vergroting kan men echter ook zonder de negatieven.
In ieder geval bij de zwart-wit meetapparaten heeft men het testnegatief niet nodig.
Even kort over de meetkop:
De tuimelschakelaar schakelt eenmaal tussen kleuranalyse en belichtingstijd.
De CA100 kan eigenlijk geen belichtingstijd meten?
Met het draaiwiel stel je de kleurkanalen in. Witte stip = tijd meten, een stap verder komen cyaan, magenta en geel. De knop aan de zijkant is bedoeld om "nu te meten".
Verder kan ik je de tip geven om eens een verkoper op Kleinanzeigen of eBay aan te schrijven en om een kopie te vragen. Ik heb daar bij particuliere verkopers al vaker succes mee gehad.
mabo
Hartelijk dank voor de uitleg, ik ga het eens uitproberen en ik zal de verkoper ook nog eens aanschrijven. Ik heb
mabo
Hartelijk dank voor de uitleg, ik ga het eens uitproberen en ik zal de verkoper ook nog eens aanschrijven.
mabo
Je tip heeft geholpen: de verkoper heeft de handleiding alsnog gevonden en naar mij opgestuurd. Dus als iemand interesse heeft, stuur dan even een kort privébericht