ZalmanYanowsky
Beste gemeenschap,
Een van mijn geliefde Isoletten laat sinds kort licht door via twee gaatjes ter grootte van een naaldprik in de balg. Ik heb al zwarte vloeibare latex gekocht, maar wil, voordat ik begin, graag jullie advies vragen:
Aan de buitenkant of aan de binnenkant aanbrengen?
Meerdere lagen?
Alleen met deze latex repareren of geschikte "lapjes" aanbrengen? Waar moeten die van gemaakt zijn?
En wat jullie verder nog te binnen schiet.
Bij voorbaat hartelijk dank,
Zalman Yanowsky
onlinetinte
Ik had ooit een kapotte balg bij de Fujica GS645 pro.
Uiteindelijk heb ik de balg vervangen, omdat er praktisch in elke hoek een gaatje zat.
Dat met siliconen of afdichtmiddel voor de oliecarter heb ik ook al gelezen. Als je maar twee gaatjes hebt, is dat voorlopig waarschijnlijk de beste oplossing.
Maar ik denk dat je af en toe wat siliconen moet bijbrengen. Ik zou het vanaf de buitenkant aanbrengen.
Ik heb destijds als tijdelijke oplossing de balg gedemonteerd en platgedrukt. Vervolgens heb ik plakband/isolatietape over de randen
geplakt. Dus in totaal vier stroken plakband vanaf de lens naar de camerabehuizing, voor elke rand van de balg een strook.
Daarna kun je de balg weer vouwen en de nu met plakband verstevigde randen meevormen. Dat gaat heel makkelijk, omdat alles al voorgevouwen is.
Het plakband van toen was wel oké, maar het is erg dik en plakt misschien niet in alle hoekjes. Ik denk dat het beter en mooier is om dunne stof/folie enz. met contactlijm vast te plakken.
ZalmanYanowsky
Bedankt voor je advies!
Helaas ben ik niet zo handig, dus het demonteren van de balg is voor mij geen optie. Kun je de tape dan niet op de plooien van de balg plakken zonder hem eerst plat te drukken?
Zwarte folie met contactlijm klinkt ook goed. Kun je een product noemen (met handelsnaam. Ik ben niet van die criminele waarschuwingsmaatschappij)? Vanwege de absolute lichtdichtheid zou ik er ook geen moeite mee hebben om twee kleine stukjes in de handel verkrijgbare aluminiumfolie aan te brengen.
Groeten!
Zal
onlinetinte
Hallo, dat met de folie of de stof was maar een idee, ik heb daar geen specifiek merk voor. Lichtdichte stof is altijd erg dik.
Ik herinner me dat er een paar oude forums zijn waar over balgstof wordt gediscussieerd en waar ook wel eens namen en fabrikanten worden genoemd. Daar gaat het dan ook over het zelf maken van balgen enz. Vaak in het Engels.
Je moet eens kijken of je daar iets kunt vinden.
Misschien kun je de Isoband nemen en die met contactlijm vastplakken, zodat hij beter blijft zitten en niet loslaat in de hoeken.
Ik heb gewoon in de lijmafdeling van de drogisterij de gladde zwarte van Tesa gepakt. Maar die is ook als geweven tape in de bouwmarkt te krijgen.
Alleen zonder balgconstructie lijkt het me lastig om dat te lijmen.
Dus om het makkelijk te maken, zou ik de gaten dichtplakken en dan is het goed.
ZalmanYanowsky
Bedankt, ik denk er nog even over na en neem dan een besluit.
Gelukkig zijn er tegenwoordig van die waanzinnig felle led-zaklampen. Zonder zo’n lamp had ik die gaatjes nooit gevonden.
Groeten,
Zalman