jst
Hallo allemaal,
Ik heb na een lange tijd mijn Kiev 60 weer eens gebruikt en heb helaas na het ontwikkelen van de Fomapan 200 vreemde fouten op de negatieven.
Hier een voorbeeld – gescand met Vuescan en alleen verkleind, verder niet bewerkt:
[attachment=3422]
Ik heb tot nu toe relatief weinig problemen gehad met de Kiev (het probleem met de sluitergordijnen had ik onder de knie gekregen) en op het eerste gezicht lijkt hij ook te werken, dus ik denk dat er iets mis is gegaan bij het ontwikkelen. Ik heb 12 minuten ontwikkeld met Caffenol-C-M-rs. Ik heb al diverse Fomapan-film in Caffenol ontwikkeld, tot nu toe meestal met succes.
Ik gebruik het recept van https://caffenol.blogspot.com/ tot nu toe met zeer goede resultaten. Daarnaast ontwikkel ik met ADONAL en C-41-chemie van Tetenal.
Ik zou mezelf niet als volledig onwetend op het gebied van negatiefontwikkeling omschrijven, maar ik ben ook geen absolute expert. Als er iets misging, kon ik de fout bij mijzelf of bij de camera opsporen. Deze keer ben ik echter onzeker.
De fouten zijn over de hele film te zien; het lijkt deels alsof de film licht heeft gekregen. Ik moet toegeven dat hij een paar dagen op een plank in de kamer heeft gestaan, weliswaar netjes opgerold maar niet extra verpakt. Als de fouten hierdoor zijn veroorzaakt, zou ik in ieder geval weten dat het weer mijn schuld was. ;)
Ik kijk uit naar jullie mening.
Met vriendelijke groeten,
Jens
Wolf_XL
...probeer de volgende keer gewoon eens een gangbare ontwikkelaar, zoals bijvoorbeeld D-76 of iets dergelijks, en laat die Caffenol-hype en de RODINAL 1+100-standaardontwikkelingshype maar achterwege – tenzij je van verrassingen houdt...
KlausWehner
Het lijkt op een mislukte ontwikkeling.
De ontwikkeling is erg ongelijkmatig; er zijn vlekken en strepen te zien.
Er is een groot gebrek aan contrast, het beeld ziet er korrelig uit en er is geen scherpte.
Dit negatief vertoont meerdere problemen tegelijk.
Wat betreft de aanbeveling sluit ik me volledig aan bij Wolf.
Probeer het beter met een andere ontwikkelaar.
Ook de gebruikte film is misschien niet helemaal probleemloos.
Dat zou eventueel ook een (klein) deel van het totale probleem kunnen zijn.
De camera valt af als oorzaak van de fout.
Hartelijke groeten
Klaus