Michael_71
Beste forumleden,
Ik fotografeer al enkele jaren in zwart-wit en ontwikkel en vergroot zelf. Vandaag heb ik contactafdrukken gemaakt van een paar 6x45-negatieven die ik sinds afgelopen september had liggen. Daarbij heb ik bij twee Rollei IR400-films fouten in de negatieven ontdekt. Eén heeft strepen in de filmrichting. Dat is me al eens eerder overkomen. Ik ontwikkel in een rotatieapparaat en gebruik ATOMAL voor de Rollei. Ik heb dit toegeschreven aan de verkeerde rotatiesnelheid, omdat het bij een lagere snelheid niet meer is voorgekomen. Nu is het weer gebeurd, maar ik kan helaas niet meer nagaan of ik afgelopen september met de verkeerde snelheid heb ontwikkeld.
Het andere probleem is echter veel interessanter. Ik heb een voorbeeldfoto bij dit bericht gevoegd. In de eerste helft van deze film zijn de homogene vlakken vreemd gestructureerd. Het ziet er bijna gesolariseerd uit.
Heeft iemand misschien een idee wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben?
Hartelijk dank,
Michael
KlausWehner
Hoi Michael,
Allereerst van harte welkom op het forum!
Wat betreft je eerste probleem met de Rollei IR 400:
de rotatie kan geen fouten veroorzaken zoals je die hebt beschreven.
Zonder de film te hebben gezien, zou ik eerder denken aan een fout in het filmmateriaal.
Wat betreft het tweede voorbeeld:
ik vind het wat lastig om te zien wat bij het motief hoort en wat een fout is.
Je schrijft over een vreemde structuur.
Dat doet me denken aan een typische fout die de laatste tijd steeds vaker voorkomt bij rolfilms.
Af en toe vindt er een reactie plaats tussen het beschermpapier en de emulsie.
Daarbij wordt de zwarte kleur van het beschermpapier gedeeltelijk overgebracht op de emulsie (inclusief de opdruk).
Hartelijke groeten
Klaus
Michael_71
Hoi Klaus,
hartelijk dank voor je snelle reactie en de vriendelijke begroeting!
Je schrijft: "De rotatie kan geen fouten veroorzaken zoals je die hebt beschreven.