Rainer
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum en wil me even kort voorstellen: mijn naam is Rainer, ik ben 65 jaar oud en woon in Bad Sassendorf in het district Soest. Na vele jaren digitale fotografie heb ik nu de fascinatie voor analoge fotografie herontdekt en wil ik mijn zwart-witfilms zelf ontwikkelen. Gelukkig heb ik een complete laboratoriumuitrusting met 2 vergroters (Revue 2010 en Veigel Exact 66) cadeau gekregen. Daarbij zitten ook onderdelen die ik als negatieftafel heb geïdentificeerd, maar waarvan ik niet precies weet hoe ze gebruikt worden. Als ik hier op het forum foto's kan uploaden, zou ik deze onderdelen eens kunnen laten zien. Misschien kan iemand me dan verder helpen?
Met vriendelijke groeten, Rainer
KlausWehner
Hallo Rainer,
Allereerst welkom hier op het forum!
Eigenlijk is een fotolade niet zo moeilijk te gebruiken: openklappen, het negatief erin leggen, dichtklappen en in de vergroter schuiven.
Heb je al eens analoge vergrotingen gemaakt? Het is niet moeilijk.
Als je wilt, kan ik je helpen.
Ik woon in Paderborn en als je wilt, ben je hier van harte welkom.
Dan kan ik je het een en ander laten zien in de donkere kamer.
Laat het me weten als je interesse hebt.
Hartelijke groeten
Klaus
Rainer
Hallo Klaus, bedankt voor je snelle reactie en je vriendelijke aanbod om me het werk in de donkere kamer te laten zien. Dat neem ik graag aan. Aangezien ik met pensioen ben, ben ik qua tijd erg flexibel. Wat betreft de negatieftafel: dat zijn slechts metalen frames waarop blijkbaar twee dwarsbalken worden geplaatst. Eén voor KB zonder glas, één voor 6x9 met glas. Ik kan je graag foto's sturen.
Groeten, Rainer
KlausWehner
Hoi Rainer,
misschien kun je de foto's van de Bildbühne hier plaatsen?
Dan kunnen we er samen over nadenken.
Misschien ontbreken er ook wel onderdelen? We zullen wel zien.
Ik neem contact met je op. Dan kunnen we een gezamenlijke afspraak in Paderborn maken.
Helaas kan dat niet op heel korte termijn.
Hartelijke groeten
Klaus
KlausWehner
Hallo Rainer,
Ik heb de foto’s van je negatieftafel ontvangen.
Bedankt daarvoor!
Het gaat hier blijkbaar om een zelfgemaakte constructie.
De negatieftafel moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
1. Hij moet het negatief vlak en parallel op de juiste plaats in de vergroter houden.
2. Hij moet een lichtdichte afsluiting vormen tussen de vergroter en de negatiefhouder, zodat er geen strooilicht kan ontsnappen.
Bij jouw constructie wordt het negatief waarschijnlijk alleen aan beide korte zijden vastgezet.
Voor een optimale vlakheid zou het echter goed zijn als het negatief aan alle vier de zijden zou worden aangedrukt.
Of je vergrotingsapparaat met de negatieftafel erin aan de zijkanten nog steeds strooilicht afgeeft, kun je in de verduisterde donkere kamer natuurlijk zelf eenvoudig uitproberen.
Als er ergens problemen zijn, kunnen we graag samen verder zoeken naar een oplossing.
Hartelijke groeten
Klaus