stereograph
Hallo allemaal,
ik heb net twee ADOX CHS 100 II 135-filmrolletjes ontwikkeld
en ik had enorme problemen met het inrollen van de film.
Dat heb ik normaal gesproken nooit.
Is dit een bekend probleem, is er een oplossing voor?
Misschien een andere spoel gebruiken?
Ik heb twee systemen geprobeerd: AP, dat werkte helemaal niet,
en een oude doorzichtige zonder kogeltjes,
die de film met veel moeite uiteindelijk wel heeft opgenomen.
Ik kijk uit naar tips
KlausWehner
Het beschreven probleem is niet specifiek voor deze film.
Het komt wel eens voor dat films niet goed op de spoel kunnen worden gewikkeld.
Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
vocht of kalkaanslag in de spoelgangen, een sterke krul in de film, het vastlopen of klemmen van het begin van de film in de spoel...
Hierop moet u letten:
de spoelen moeten droog en schoon zijn.
Als de film sterk gedraaid is, kunt u het begin van de film tegen de draaiing in gladstrijken.
De hoeken van het begin van de film moeten afgerond worden geknipt (of de hoeken moeten worden omgevouwen), zodat ze niet in de spoel kunnen blijven haken.
Met vriendelijke groeten
Klaus
stereograph
Ja,
daar gaat het helaas precies om.
Ik heb dit probleem alleen maar, keer op keer, met deze film.
Nu al minstens 5 stuks, waarschijnlijk uit dezelfde partij.
U91-0-R01/5105
Dus echt bedankt voor je tips, maar dat helpt hier niet.
De ADOX CHS 100 II 135-film loopt na 2 keer vooruit en achteruit vast in de spoel
dan gaat het niet meer verder,
dat betekent dat bij elke nieuwe poging
de film beschadigd raakt door het openen van de spoel.
Ik heb geprobeerd de film van voren, van achteren, van boven en van onderen op te spoelen.
Hij loopt niet normaal,
zoals alle andere films die ik ken,
zelfs andere ADOX-films hebben dit probleem niet.
Ik vermoed (hoop) dat de partij waar ik nu bij Impex gebruik van maak een fabricagefout heeft
en dat dit dan met een nieuwe partij voorbij is.
Ik heb het idee dat de sprockets bij de ADOX CHS 100 II 135-film ruwer aanvoelen dan bij bijvoorbeeld de APX 400
en dat is misschien de reden voor het haken in de spoel.
Ik wacht nu even af en fotografeer iets anders.
Tenzij iemand het probleem kent en een oplossing paraat heeft!
Alsjeblieft!!!! Ik ben dol op deze film! :-)
Wolfgg
Hallo,
en dan nog mijn ervaringen van enkele decennia:
- Knip de film altijd tussen de perforatiegaatjes door, nooit erdoorheen; rond de hoeken af; rol het begin van de film bij daglicht tegen de draairichting in op, totdat hij glad ligt.
- Gebruik Jobospiralen met een handgreep, want daarmee kun je de binnenste filmwikkeling vastpakken en zo de film in de spiraal trekken. Dat doe je door met duim en wijsvinger om de spiraal te grijpen, waarbij de duim tegen de onderkant van de film drukt en de wijsvinger tegen de bovenkant, en zo de film naar voren schuift.
Zo heb ik tot op heden elke film erin gekregen, zelfs de meest hardnekkige, en dat was ooit de Kodak Recording 2475 (31 DIN), die met de "Estar-AH Base".
Groeten
Wolfgang
stereograph
Dat is allemaal bekend, ik doe dit ook al een tijdje.
Zoals eerder gezegd gaat het alleen om het oprollen van de ADOX CHS 100 II 135-film
: knip de film altijd tussen de perforatiegaten door, nooit erdoorheen, rond de hoeken af en rol het begin van de film in het licht tegen de draairichting in op, totdat hij glad ligt.
- Gebruik Jobospiralen met een handgreep, want daarmee kun je de binnenste filmwikkeling vastpakken en zo de film in de spiraal trekken. Dat doe je door met duim en wijsvinger om de spiraal te grijpen, waarbij de duim tegen de onderkant van de film drukt en de wijsvinger tegen de bovenkant, en zo de film naar voren schuift."
jonny
Over de vraag of er bij de genoemde partij afwijkingen zijn, kan ik helaas niets zeggen. Ik heb de CHS100-II tot nu toe alleen voor vlakfilms gebruikt.
Mijn ervaring is dat problemen bij het laden van de spoelen met losse filmrolletjes vaak wijzen op beginnende vervuiling of verontreiniging door resten van chemicaliën en/of film.
Als je geen bevredigende oplossing voor jezelf kunt vinden, zou mijn laatste tip zijn om roestvrijstalen spoelen aan te schaffen, bij voorkeur hoogwaardige exemplaren van Hewes. Ik geloof dat er zelfs spoelen zijn voor gebruik met kunststof tanks. Het laden werkt anders dan bij de kunststof spoelen; de film wordt niet bewogen, maar van binnen naar buiten op de spoel gerold. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, is het echt heel eenvoudig. Problemen met vastzittende/versleten films behoren tot het verleden.
Ik gebruik Jobo-spoelen/blikken alleen nog voor C41, voor alle zwart-witfilms uitsluitend roestvrijstalen spoelen en tanks. De reden is ook dat deze, in tegenstelling tot kunststof spoelen, veel gemakkelijker permanent schoon te houden zijn. Afspoelen met koud water is voldoende. Bij de Jobo-spoelen moest ik bij een hoge doorvoer om de paar maanden wel aan de slag met een tandenborstel en Kukident of een bleekbad ...
Wolfgg
... of met 5% zoutzuur (te koop bij de bouwmarkt), dat vreet ook alles weg, behalve de spiraal natuurlijk.
Photux
De film is op PET gegoten; daar heb ik ook al soortgelijke problemen mee gehad – vooral in combinatie met camera’s die hem ‘verkeerd om’ oprollen (Canon A-serie). Een paar dagen wachten na het terugspoelen voordat ik de film ontwikkelde, hielp daarbij.
Natuurlijk zijn er nog andere films die op PET worden gegoten, maar misschien is dit wel het doorslaggevende verschil? Met klassiek triacetaat heb ik dergelijke problemen nog niet gehad – en ook niet elke PET-drager is hetzelfde, maar ik vermijd dit materiaal toch, indien mogelijk.