schorsch27
Hallo,
Ik ben Markus en ik ben blij dat ik hier eindelijk een informatief zwart-witforum heb gevonden.
Hier is mijn vraag, waarvoor de zoekfunctie me niet verder helpt:
Ruim een jaar geleden heb ik meerdere zakjes Adofix P gekocht, die ik nu pas wil gaan gebruiken. Inmiddels is dit poeder blijkbaar niet meer verkrijgbaar.
Wat zijn de fixeertijden voor Adofix P-poederontwikkelaars voor film/PE-papier en voor barietpapier? En: is deze poederontwikkelaar geschikt voor barietpapier (spoelduur)?
Ik vind op internet alleen maar verwijzingen naar Adofix II of Adofix Plus.
Contrastrijke groeten, Markus
KlausWehner
Hallo Markus,
van harte welkom hier op het forum.
De fixeertijden voor films variëren en zijn afhankelijk van de specifieke emulsie van de film.
Daarom is het het veiligst om vooraf de klaringstijd van de film te bepalen.
Bij KB-films kun je daarvoor een deel van de voorloop gebruiken.
De fixeertijd voor papier is niet zo eenvoudig te bepalen.
Ik fixeer mijn papier met de "tweebadmethode". Het tweede fixeerbad is hierbij altijd (relatief) vers.
Mijn tijden zijn 5 en 5 minuten.
Ik vermijd echter rapid-fixeersels.
Hartelijke groeten
Klaus
schorsch27
Hallo Klaus,
bedankt voor de tip en het welkomstwoord. Ik ga dit weekend eens wat experimenteren.
ADOX heeft mij trouwens inmiddels ook op die vraag geantwoord, dat de belichtingstijden dezelfde zijn als bij Adofix II.
Groeten, Markus
MirkoBoeddecker
De aanwijzingen voor ADOFIX PII gelden ook voor ADOFIX I: https://www.adox.de/Photo/a300/
Het is een sneldroogmiddel. Bij de A300 hebben we in de jaren 2000 al een wijziging in de samenstelling gehad.
Met vriendelijke groeten,
Mirko