schorsch27 schreef:
Beste vrienden van de duisternis,
al jaren zoek ik tevergeefs naar een goede oplossing om de negatieven stof- en streepvrij te drogen.
Na een lange pauze wil ik mijn zwart-wit jazzportretten uit de jaren 80 graag mooi vergroten. Daarvoor wil ik de oude negatieven nog eens schoonmaken, waarop hier en daar al een pluisje of een watervlek te zien is. Na het schoonmaken zou ik ze graag in nieuwe perkamenten hoesjes willen stoppen, maar daarvoor stuit ik weer op het oude probleem dat ik nog geen optimale manier van drogen heb gevonden.
In tegenstelling tot vroeger gebruik ik tegenwoordig licht verwarmd gedestilleerd water (ons leidingwater is erg kalkhoudend) om de negatieven te bevochtigen, waaraan ik een scheutje Ilfotol of Mirasol toevoeg. Omdat ik geen goede ervaringen heb met filmstrippers (fijne krasjes die je pas bij vergrotingen ziet), strijk ik ze tussen mijn vingers af tot het punt waarop de vingers niet meer zo goed willen glijden.
Omdat de stroken van 6, in tegenstelling tot een complete film, nauwelijks ruimte bieden om vast te houden, houd ik de negatieven tijdens het afstrijken vast aan de perforatierand met een schoongemaakte platbektang. Vervolgens hang ik ze een paar uur in de douche op aan een houten lat met wasknijpers.
Het resultaat is ontnuchterend: de pluisjes zijn wel weg, maar de strepen blijven – ondanks het destilleerwater.
Hebben jullie een idee hoe ik het strepenprobleem kan oplossen zonder eerst een dure droogmachine aan te schaffen?
Blijf gezond, Markus
Ja, de wilde jaren tachtig. Bij het verwijderen van de vlekken is wat experimenteerlust vereist. Zuivere resten van bevochtigingsmiddelen zouden moeten oplossen bij langdurig weken in gedemineraliseerd water, eventueel bij een iets hogere temperatuur. Eventueel kun je in vochtige toestand voorzichtig mechanisch helpen met een microvezeldoek. Als je je bevochtigingsmiddelbad destijds met kalkhoudend leidingwater hebt aangemaakt, is het waarschijnlijk een mengsel van kalkresten en bevochtigingsmiddel. Aangezien de kalk niet zomaar oplost, zou ik in dit geval een verdunde azijnzuuroplossing aanraden. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor pure kalkvlekken.
Krassen aan de achterkant (waar zich meestal ook de droogvlekken bevinden) kun je onzichtbaar maken door ze in te smeren met een kleine (!) hoeveelheid vaseline. Wrijf dit in met een stof- en pluisvrij zacht doekje (bijv. een medisch wondkompres) totdat de vaseline alleen nog maar de diepte van de kras opvult. Maak de negatiefplaat schoon met filmreiniger (bijv. van Tetenal) voordat je hem weer in de zak doet.