MichaelSt
[size=small]Goedenavond allemaal,[/size]
[size=small]Na tientallen jaren ben ik weer teruggekeerd naar de analoge fotografie, maar ik houd me nu voor het eerst bezig met het ontwikkelen van zwart-witfilm in middenformaat.[/size]
[size=small]Ik gebruik RODINAL in een verdunning van 1:50 (1x FP4+) en vul de 1520 Jobo-tank met 500 ml ontwikkelvloeistof voor één middenformaatfilm.[/size]
[size=small]Nu mijn vragen: [/size]
[size=small]Moet ik de verdunning aanpassen, dus 1:25 gebruiken, als ik 2 MF-films wil ontwikkelen? Naar mijn mening is er bij dezelfde hoeveelheid ontwikkelaar voor 2 films dan te weinig reactieve ontwikkelaar in de bus beschikbaar…[/size]
[size=small]Zo ja, blijf ik dan ondanks 1:25 bij dezelfde ontwikkelingsprocedures (FP4+, 18 °C, 19,5 min. ontwikkeltijd)?[/size]
[size=small]Hartelijk dank voor jullie hulp[/size]
[size=small]Michael[/size]
KlausWehner
Hoi Michael,
Per film is een minimale hoeveelheid ontwikkelaar nodig.
Voor RODINAL is dat 10 ml.
Bij een verdunning van 1:50 krijg je zo een hoeveelheid ontwikkelaar van 500 ml.
Voor een tweede film heb je nogmaals dezelfde hoeveelheid nodig (10 ml RODINAL plus 490 ml water).
Als je ontwikkelbakje geen 1000 ml kan bevatten, kun je een andere verdunning kiezen.
Als je dus ontwikkelt met een verdunning van 1:25, krijg je met 20 ml RODINAL (minimale hoeveelheid voor 2 films) een eindvolume van 500 ml. Dat past voor twee films in een gangbare ontwikkelingsbus (bijv. Jobo).
Hartelijke groeten
Klaus
MichaelSt
Hallo Klaus,
Hartelijk dank voor je snelle reactie.
Dan weet ik nu wat ik moet doen...
Met vriendelijke groeten,
Michael
KlausWehner
Hoi Michael,
Fijn dat de vraag zo snel kon worden beantwoord.
Ik vind het altijd leuk als iemand net begint met analoge fotografie.
Natuurlijk zijn er in het begin altijd veel vragen.
Het helpt iedereen als je deze vragen hier stelt, want veel anderen zullen dezelfde of soortgelijke vragen hebben.
Juist in het begin is het belangrijk om fouten in de werkwijze te vermijden.
Dus vraag gerust en vertel eventueel ook eens over de eerste resultaten.
Veel succes!
Hartelijke groeten,
Klaus
musikbaer
Hallo,
Ik ben een beginner en ontwikkel mijn foto’s met 5 ml RODINAL in een Jobo-bus van 250 ml. Gezien wat Klaus, als professional, zegt, vraag ik me af wat ik zou kunnen verwachten, behalve kortere ontwikkeltijden, als ik 10 ml, oftewel 1+25, zou gebruiken?
Groeten,
Marian
[attachment=3438]
KlausWehner
Hoi Marian,
onder een bepaalde concentratie is er niet meer voldoende ontwikkelaar beschikbaar om de film volledig te ontwikkelen.
Dan blijven belichte zilverhalogenidekristallen in de emulsie onontwikkeld, hoewel ze wel onder belichting staan.
De lichten vertonen in het negatief de hoogste dichtheid. Bijgevolg is het effect hier het sterkst zichtbaar.
Dit leidt ertoe dat de gradatiecurve niet meer lineair verloopt, maar in het bovenste bereik afbuigt.
Maar ook het schaduwgebied kan hierdoor worden beïnvloed.
Hier zou dan een verlies aan gevoeligheid merkbaar zijn.
Niet alle films reageren hetzelfde.
Hoogwaardige en zilverrijke films worden hierdoor bijzonder getroffen.
De financiële kosten voor 5 ml extra RODINAL zijn toch erg laag.
Daarvoor krijgt men de zekerheid dat men zijn eigen films vakkundig heeft ontwikkeld.
Hartelijke groeten
Klaus