Renate schreef:
Hallo Michael,
De lensplaat van de Opemus 6 heeft een bolling waarmee de afstand van de lens tot het negatief vooraf kan worden ingesteld. Bij de 50 mm-lens moet de "heuvel" naar het negatief wijzen, zodat de afstand tot het negatief wordt verkort. Bij een 80 mm-lens (voor middenformaat) moet de "heuvel" naar het papier wijzen.
Hartelijke groeten
Renate
Hallo Renate,
ik kon het niet laten en heb tijdens de lunchpauze meteen van het dal een heuvel gemaakt.
Probleem opgelost :D Hartelijk dank! De wereld ziet er meteen anders uit....
Michael
[hr]
Analogfoto Rostock schreef
Hallo Michael,
je moet de grootte van de afdruk instellen door de kop omhoog te draaien en vervolgens scherpstellen met het kleine wieltje op de lens. Om scherp te stellen trek je het negatiefframe een stapje naar buiten, dan verschijnt er op het vergrotingsframe een scherpstelstreep (één streep als het scherp is, twee verspringende strepen als het onscherp is). Tijdens het scherpstellen wordt het beeld mogelijk weer kleiner; dan moet je de kop nog iets hoger draaien. De balg is bij grote vergrotingen uitgeschoven en bij kleine vergrotingen dichter bij de lens.
Met vriendelijke groeten, Malte
Hallo Malte, hartelijk dank voor je antwoord.
Geldt dat met het "negatiefram een stapje naar buiten trekken" voor alle modellen? Ik heb tot nu toe niet eens gemerkt dat er daar stapjes zijn.
Maar ik ga het eens uitzoeken
Groeten, Michael