schorsch27
Hallo allemaal,
uit de diepten van mijn vriezer heb ik nog een laatste flesje Neofin doku tevoorschijn gehaald, waarmee ik graag een eveneens ongeveer 35 jaar oude, met 25 ASA belichte Agfaortho 25 35mm-film wil ontwikkelen. Nu heb ik geen verpakking meer en vind ik ook op internet geen nadere informatie over de ontwikkeling.
Kan iemand mij vertellen met welke verdunning ik moet ontwikkelen en hoe lang? Ik heb ook nog een wat nieuwere RODINAL staan, maar die schijnt bij de Agfaortho nogal grofkorrelig te zijn. Of zouden jullie RODINAL aanbevelen? Ik heb gelezen dat het met toevoeging van soda goed zou moeten gaan, maar ik heb nog geen ervaring met zelf mengen.
Groeten, Markus
KlausWehner
Hoi Markus,
De Neofin-ontwikkelaar werd ergens in de jaren 80 op de markt gebracht als ontwikkelaar voor de Kodak Technical Pan.
Ik weet niet zeker of er “officiële” gegevens over de ontwikkeling van de Agfa Ortho zijn geweest.
Zelfs als dat zo was, helpen de tijden van toen je niet veel verder, want zowel de film als de ontwikkelaar zullen zich na 35 jaar anders gedragen dan toen.
Dus hoe dan ook blijft het een experiment.
Je kunt de uitkomst niet berekenen, tenzij je een grotere hoeveelheid film en chemicaliën tot je beschikking hebt.
Dan zou je de film kunnen testen.
Hartelijke groeten
Klaus
Restlicht
Hallo Markus,
Ik heb nog een bijsluiter van de ontwikkelaar van Neofin-Doku. Ik moet hem alleen nog even opzoeken.
Mocht je er nog interesse in hebben, laat het me dan weten.
Groeten, Wolfgang
KlausWehner
Hallo Wolfgang,
die oude documenten zijn vaak van onschatbare waarde!
Uit historische interesse zou ik graag willen weten welke films in dat programmaboekje worden genoemd.
Weet je uit welk jaar je boekje ongeveer stamt?
Bedankt en hartelijke groeten,
Klaus
schorsch27
@ Wolfgang:
Ja, ik zou dat briefje heel graag willen zien, als het niet te veel moeite kost. Op internet zijn er meer