Carolus
Hallo allemaal,
Ik ben niet alleen nieuw op dit forum, maar ben pas sinds een paar weken bezig met het thuis ontwikkelen van zwart-witfilms. Gisteren heb ik de stap gewaagd met een Kodak T-Max 400. De ontwikkeling vond in eerste instantie plaats met ADOX RODINAL (1+25), 6 minuten bij 20 °C en volgens de Agfa-kantelmethode. Er is geen stopbad gebruikt. Ik heb alleen het water 3-4 keer volledig ververst. Het fixeren gebeurde met Adofix Plus (ca. 4 minuten). Na het spoelen en de afsluitende behandeling in Adoflo werd het volgende probleem zichtbaar: op de perforatierand van het negatief zag ik een smalle paarse streep. De streep heeft een soortgelijke kleur als de vloeistof die ik na het ontwikkelen weggooi. Bij het ontwikkelen van een ADOX CHS II of een Agfa APX (new) is mij dit niet overkomen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Bij voorbaat hartelijk dank voor nuttige tips!
Wolf_XL
...waarschijnlijk te kort gefixeerd en/of niet intensief genoeg gespoeld. Vlakkristalfilms zoals de T-Max hebben ongeveer twee keer zo lang nodig om te fixeren als conventionele films. De fixeertijd is bovendien ook afhankelijk van de gebruikte fixeer en kan eenvoudig worden bepaald door middel van een helderheidstest (een stukje film in de fixeer dompelen en de tijd meten totdat het stukje film helder is = helderheidstijd). Bij conventionele films is de fixeertijd gelijk aan de dubbele helderheidstijd, bij vlakkristallijnen moet worden uitgegaan van de drievoudige helderheidstijd.
Carolus
Bedankt voor de opmerking. De gekleurde rand op de perforatiestrook die ik beschreef, is ongeveer even breed als de opening waarin ik de film oprol. Mijn fixeertijd bedroeg slechts ongeveer 4 minuten, waarbij ik de bus (Jobo 1520) voortdurend in beweging hield. Ik heb me gehouden aan de aanwijzing op de Adoxfix Plus-fles. Dat platkristalfilms een langere fixeertijd nodig hebben, had ik tot nu toe niet op mijn radar. Ik heb de negatieven al gescand en ben tevreden met het resultaat. Moet ik de hele film nogmaals fixeren?
KlausWehner
Hallo en van harte welkom op het forum.
Wolf heeft het belangrijkste al gezegd: alle platkristalfilms hebben doorgaans een langere fixeertijd nodig.
Ik zou de fixeertijd bepalen en deze met 3 vermenigvuldigen.
De T-Max 400 heeft een roodachtige tint. Mocht er na het volledige ontwikkelingsproces nog wat van overblijven in de film, dan is dat op zich niet zo erg. Het heeft geen nadelen.
Je beschrijft het geval dat de kleur alleen gedeeltelijk aan de randen is achtergebleven. Dat wijst op een onregelmatigheid.
Misschien was de hoeveelheid chemische vloeistof te klein? Misschien had de film op die plek contact met de spoel?
Van een afstand kan ik dat niet met zekerheid zeggen.
Mijn tip: spoel de film eerst kort af, fixeer nogmaals voldoende (misschien 7...8 minuten), en spoel dan goed af.
Conclusie: de kleuring is niet zo erg, de fixatie was waarschijnlijk te kort. Dat moet worden gecorrigeerd.
Hartelijke groeten
Klaus
Carolus
Hartelijk dank voor de hulp. Zoals voorgesteld heb ik de film, die al in stroken was gesneden, nog eens 8 minuten in een fixeerbad gelegd. De verkleuringen aan de perforatierand zijn verdwenen. Tot slot heb ik de film opnieuw gespoeld en door Adoflo gehaald. Nu zouden de negatieven de komende jaren hun kwaliteit moeten behouden.
KlausWehner
Eind goed, al goed :-)